“آژنگ نیوز”:در سال ۱۳۴۱ شورایی به نام شورای کتاب با شرکت عده ای مربی، نویسنده ،پدر و مادر و ناشر تشکیل گردید .هدف اصلی انتخاب کتابهای مناسب برای کودکان بود.

افراد این شورا در درجه اول به بررسی کتاب‌های بازار پرداخته و لیست کتابهای مناسب را برای کودکان انتخاب کردند .سپس به دسته بندی این کتاب برای کودکان پرداختند .تهیه این لیست هشداری بود برای اولیایی که نگران کودکان خود هستند. والدینی که  اصول تغذیه جسمی کودک را به بهترین وجه می‌شناسند ،اما از تغذیه روحی کودکان خود هیچ گونه اطلاعی ندارد و در نتیجه با نشناختن زوایای روحی کودک و بی توجهی به خواسته های کودک جوانانی مردد و بی هدف تربیت می کنند.

در سال ۱۳۵۱ این شورااز میان ۱۷۵ کتاب که برای کودکان منتشر شده بود ،فقط ۴۲ کتاب را قابل استفاده برای خانواده‌ها دانست.اکثریت کتابها بنابر دلایلی که شرح آن خواهد آمد غیر مفید تشخیص داده شدند.

کتاب نقاشی قدیمی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دلایل ردکردن این کتاب‌ها بدین قرار بود ۱- محتوای مبتذل و تکراری۲- فارسی غلط۳- ناخوانا بودن از نظر چاپ.در این میان ناشرانی  بودند که تا تنور گرم بود  نان را میچسباندند و پرداختن به ادبیات کودکان و وسیله‌ای برای شهرت بیشترشان  بود. این عده تجربه و تخصص و دلسوزی لازم را نداشتند. در اینجا وظیفه مربی است که اعتراض کند و در مقابل این عناصر سودجو به پا خیزد و در پرورش نونهالان خود احساس مسئولیت کند.

اغلب کتبی که در سال ۱۳۵۱ عرضه شد برای بچه های سال های آخر دبستان و برای دوره‌های راهنمایی بوده است. در حقیقت هیچ گونه کتابی برای سال های پایه یعنی زمانی که بچه باید به کتاب عادت بکند به کتاب را جزئی از زندگی خود بداند  ،کتابی منتشر نشد.اکثر کتاب های برنده از ادبیات خارجی ترجمه شده بودند .به همین جهت در این رشته نیز سخت به متخصص نیاز وجود دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *