“آژنگ نیوز”:رضا شریعت زاده گیلانی معروف به حاج آقا رضا رفیع و ملقب به «قائم‌مقام‌الملک» از رجال سیاسی معاصر ایران است.او فرزند حاج ملا محمد مهدی شریعتمدار روحانی و مالک معروف دوره مشروطه ونوه حاج ملا رفیع اهل فیلده رودبار بود و عمویش حاج میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت می باشد.

حاج آقا رضا در رشت به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی و دوره سطح را در این شهر به اتمام رسانید و چندی هم دروس خارج گرفت. ضمناً زبان روسی را نیز به خوبی می‌دانست و با کنسولگری روسیه در رشت مناسبات حسنه‌ای داشت. حاج آقا رضا چندی در تهران کنسول افتخاری سفارت روس و رابط با وزارت امور خارجه بود، تا اینکه پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به زندان افتاد اما کمی بعد آزاد شد.

قائم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از تشکیل قشون متحدالشکل،به سمت مشاور سیاسی رئیس قشون رضاخان، منصوب شد. در ابتدای دوران بیست ساله سلطنت رضاشاه از نزدیکان و مشاوران وی بود و در ادوار پنجم، ششم، هفتم و دوازدهم نماینده تالش در مجلس شد. رفیع در سال هزارو سیصدو سیزده از چشم رضاشاه افتاد و وی دستور زندانی کردن و سر به نیست کردن او را داد اما بنا به دلایلی و به ویژه وساطت برادر او که در آن زمان در نجف اشرف به سر می‌برد و از روحانیون بانفوذ عتبات عالیات بود، از کشتن وی صرف نظر کرد و مدتی بعد نیز دستور آزاد کردن او را از زندان داد.
بعد از شهریور بیست برائت وی در دادگستری اعلام شد و به مجلس بازگشت و دوره‌های چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم و هفدهم نماینده تالش در مجلس بود. همچنین در ادوار دوم و سوم مجلس سنا سناتور شد. وى به سبب محبتى که محمدرضا شاه جوان از دوران خردسالى خود نسبت به او داشت دارای یک مقام معنوى و احساسى نزد وی بود.

وى در این مقام سعى کرد مناسبات دربار با روحانیت قم را التیام بخشد و شاه را به عنوان یک پادشاه حامى و مروج دین و مذهب نشان دهد. وى پس از شهریور هزارو سیصدو بیست پیوسته در کنار شاه بود، با او به سفر مى رفت و در متن و حاشیه حوادث بود. او در بیشتر مراسم ها بدون آنکه سمت رسمى داشته باشد حضور داشت. گفته شده که وی از مخالفین اجرای قانون اصلاحات ارضی بود و بارها نظر مخالف خود را به شاه ابلاغ کرده بود و لذا در اواخر عمر خانه‌نشین شد.

خانه اش در کوچه برلن تهران بودکه مجلس روضه خوانی در آن برپا میشد واملاکی هم در گنجه رودبار و رشت داشت. نامبرده عاقبت در پنجم آذر سال ۱۳۴۲ در سن هفتادو پنج سالگی درگذشت. دکتر جواد رفیع ،مهندس حسین رفیع و خداداد رفیع پسرانش بودند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *