“آژنگ نیوز”:نشست مجازی “دیدار و گفتگو با دکتر سید عسکر موسوی”برگزار می شود.
دویست و هفتمین نشست از سلسه جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته است به دیدار و گفتگو با دکتر سید عسکر موسوی که با حضور دکتر محمد اسلامی و علی دهباشی در ساعت نه ونیم صبح پنجشنبه چهارم آبان ۱۴۰۰ در محل کتابفروشی فرهنگان قریب به صورت مجازی برگزار می‌شود.
دکتر سید عسکر موسوی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰م در دانشگاه آمریکایی افغانستان علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و‌ تاریخ افغانستان تدریس نمود. از سال۲۰۱۰ م تاکنون استاد جامعه‌ شناسی سیاسی افغانستان در دانشگاه آزاد-کابل است.
او‌ همچنان در دانشگاه‌های کابل، تعلیم و تربیه، کاتب، خاتم‌النبیین، دنیا، پیام نور- کابل، پیشگام، غرجستان تدریس نموده است.
او در سال ۱۳۷۱ (۱۳۹۱م) در رشته انسانشناسیِ اجتماعی- فرهنگی از کالج لینیکر، دانشگاه آکسفورد بریتانیا فارغ‌التحصیل شد. عنوان رساله دکترایش «هزاره‌های افغانستان: پژوهشی تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی» نام دارد که در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷م) به صورت کتابی با همین عنوان به زبان انگلیسی از سوی کرزن پرِس در لندن منتشر شد. یک‌سال بعد به زبان فارسی در ایران و ۵ سال بعد به زبان ژاپنی در توکیو چاپ شدو ترجمه‌ی اردوی آن به زودی در پاکستان نشر خواهد شد.
او از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ (۱۹۹۷-۲۰۱۳ م) از اعضای ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد بود و در این مدت توانست برای نخستین بار برنامه پژوهشی افغانستانشناسی را در این مرکز به راه بیندازد که تنها برنامه تخصصی دانشگاهی در این رشته در اروپا به‌ شمار می‌رفت و کنفرانس‌ها و سمینارهای متعددی را درباره تاریخ و جامعه افغانستان در بر می‌گرفت.
نیز در همکاری میان‌دانشگاهی، کنفرانس بزرگداشت از خدمات دکتر عبدالاحمد جاوید در (۱۹۹۹م) و کنفرانس بزرگداشت میر غلام‌ محمد غبار (۱۹۹۸م) در مدرسه‌ی مطالعات شرق و آفریقای دانشگاه لندن برگزار نمود.

موسوی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در رفت و آمد بین کابل و آکسفورد دکتر موسوی از خدمات آموزشی در افغانستان هم غافل نماند. از سال ۱۳۸۲تا ۱۳۹۲ (۲۰۰۳-۲۰۱۳میلادی) مشاور ارشد علمی «وزارت تحصیلات عالی افغانستان» بود و در تأسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌‌های جدید دولتی و دانشگاه‌های خصوصی نقش محوری داشت.
به عنوان یک انسانشناس و پژوهشگر علوم اجتماعی، دکتر موسوی آثار متنوعی را درباره جامعه معاصر افغانستان منتشر کرده است از جمله درباره دولت و قومیت در افغانستان، نقدتاریخ، هویت ملی، زنان افغانستان. آثار دیگر او درباره اندیشه‌های نوگرایی اساسلام، زبان فارسی و ادبیات و شعر بوده‌اند.
دکتر موسوی اولین کانون فرهنگی پناهندگان افغانستانی در ایران را در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۸ میلادی) بنیان نهاد.
او مدرک کارشناسی خود را در رشته مطالعات توسعه از دانشگاه ایست آنگلیای در انگلستان دریافت کرد و از (۱۹۹۶-۱۹۹۷م) به عنوان پژوهشگر مهمان در برنامه مطالعات پناهندگان در مرکز کوین الیزابت، دانشگاه آکسفورد همکاری کرد. در سال‌های بعد در همین زمینه مسئول بخش امور افغانستان در سازمان ملل متحد در ژنو بود. او همچنین مشاور علمی ساخت فیلم‌های مستندی درباره بامیان در شبکه تلویزیونی زد-دبلیو-اف آلمان و همچنین سازنده سری ۶ گانه فرهنگ عامه افغانستان در شبکه فارسی بی‌بی‌سی در سال ۱۹۹۸ بود.
از مقالات متعدد ایشان می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:
به زبان انگلیسی:
درباره هزاره‌جات: جمعیت‌های ناشناخته هزاره‌ها در افغانستان. منتشر شده در ویژه‌نامه افغانستان در گذرگاه: گذشته و آینده. چاپ مرکز مطالعات آسیای میانه در موزه ملی کره جنوبی، سئول. سال ۱۳۸۸.
پس از یازده سپتامبر: اخبار فراملی و مخاطبان فراملی. منتشر شده در نشریه مطالعات قومیت و مهاجرت، چاپ انتشارات راتلج انگلستان، سال۱۳۸۵.
گزارش بامیان برای نشریه یونسکو. چاپ سال ۱۳۶۸.
همچنین چاپ کتاب افغانستان در مسیر تاریخ، جلد اول میر غلام‌ محمد غبار. منتشر شده از سوی پیام مهاجر چاپ قم، ایران، سال ۱۳۶۰.
و تازه ترین کار او چاپ کتاب تاریخ افغانستان؛ یادداشت‌ها و برداشت‌ها، دست‌نوشته‌های محمد آصف آهنگ، جلد اول، در سال (۲۰۲۰م)، انتشارات واژه، کابل است.
جلد دوم این‌کتاب نیز در زیر کار است که با تحولات جدید کار آن به تعویق افتاد.
مراسم دیدار و گفتگو با دکتر سید عسکر موسوی از طریق شبکه‌های زیر بصورت مستقیم و زنده از ساعت نه و نیم تا یازده صبح پنجشنبه چهارم آبان پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.ir

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *