“آژنگ نیوز”:دویست و پنجمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص دارد به گفتگو با یامان حکمت نویسنده، محقق نقد ادبی و مدرس رشته ادبیات. در این نشست که به مناسبت انتشار کتاب «چه بر بودا گذشت» (مقالاتی در نشانه‌شناسی هنر و ادبیات افغانستان و ایران» برگزار می‌شود آقایان: نجیب بارور، مسعود تقی‌آبادی، مجتبی نوروزی و علی دهباشی درباره یامان حکمت و آثارش صحبت خواهند کرد. این نشست در کتابفروشی فرهنگان قریب از ساعت نه و نیم تا یازده صبح پنجشنبه بیستم آبان ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار و پخش می‌شود.

حکمت 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


یامان حکمت (حمید تقی‌آبادی) متولد ۱۳۵۸، دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی و جامعه‌شناسی است که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ در روزنامه شهرآرای مشهد به عنوان خبرنگار، مدیرتحریریه و سردبیر کار کرده است. سپس از سال ۱۳۹۱ به استخدام دانشگاه آزاد اسلامی درآمده و از همان سال به عنوان استاد و سپس معاون شعبه بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی ایران در افغانستان مسئولیت داشته است.
او علاوه بر مسئولیت‌های فوق به عنوان تنها استاد ایرانی مدعو در دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دری دانشگاه کابل، در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول همکاری و تدریس مضامینی همچون نقد ادبی، ادبیات‌شناسی و روش تحقیق بود که تا همین روزهای آخر سقوط کابل ادامه داشت.
از جمله آثار یامان حکمت می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد:
«شاهنامه و بحران ادبیات» (مقالاتی در نقد ادبیات معاصر و چند گفت‌وگو درباره شاهنامه)، «مواجهه با متن» (مقالاتی در ضرورت ایجاد گفتمان نقد ادبی در افغانستان)، «چه بر بودا گذشت» (مقالاتی در نشانه‌شناسی هنر و ادبیات در ایران و افغانستان) با همکاری مسعود تقی‌آبادی، و سه مجموعه شعر با عنوانهای «عقب‌نشینی»، «چرا که یوزپلنگ نشدم» و «شعری برای شکل بعدی گربه»
او بیش از ۲۵ مقاله در نشریات و مجلات علمی پژوهشی دو کشور به چاپ رسانده است و کتاب «درباره براهنی» (روش‌ها و رویکردهای رضا براهنی در نقد ادبی) را نیز برای چاپ آماده دارد.

مراسم جلسه دیدار و گفتگو با یامان حکمت از ساعت نه ونیم صبح پنجشنبه بیستم آبان ۱۴۰۰ از نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.ir

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *