“آژنگ نیوز”: تصویری از دروازه کثنوا در شهرمیبد در استان یزد.این بنای تاریخی برجای مانده از دوران حکومت آل مظفر در ایران است.لازم به یاد آوری است که  آل مظفر یا مظفریان سلسله‌ای از پادشاهان ایرانی که در قرن هشتم هجری و در فاصله میان حملۀ مغول و یورش تیمور بیشتر بر جنوب ایران و گاه بر تمام ایران بزرگ بجز خراسان حکومت می‌کرد.

یزد1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شارستان (قسمت اصلی شهرهای قدیم که در پیرامون قلعه ساخته می‌شد )میبد دارای چهار دروازه ورودی بوده است.دروازه کثنوا ویا دروازه‌ی غربی میبد و برای دسترسی به باغ‌های بیرونیِ بافت بیشترین استفاده را داشته است. هنوز هم در اطراف آن باغ‌ها و کوچه باغ‌ها را هم می‌شود دید. این دروازه و وبرج و باروی اطراف آن هنوز سالم‌ باقی مانده است .

شهر میبد از شهرهای قدیمی استان یزد است که برخی حتی زمان ساخت  آن را در دوران اساطیری تاریخ ایران ؛می دانند.در مجموع  میبد در دوران گذشته و بیشتر پس از ورود اسلام به ایران؛به عنوان شهری در ناحیه مرکزی ایران حلقه اتصال ری و اصفهان به یزد، کرمان و جنوب غرب ایران بوده است که وجود رباط و چاپارخانه (اداره پست در قدیم) در حاشیه قدیم این موضوع را تایید می کند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *