“آژنگ نیوز”:نقشه ایران بر اساس نوع فرشهایی که در هر منطقه از آن تولید می شود.

فرش - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فرش دستباف در اقتصاد کشور از گذشته نقش بسیار مهمی داشته است.قالیبافی در ایران عمومیت داشته و در هر منطقه متناسب با خصوصیات اقلیمی وفرهنگی بافته می شده است. اما در کلیت فرش ایرانی بوده اند.فرش قبلا در کارگاههای بزرگ و وسیع و با حضور بافندگان متعدد بافته می شد.

اما امروزه به علت اینکه هزینه‌های مترتب بر واحدهای بزرگ قالیبافی بسیار بیشتر از هزینه‌های تولید قالی در خانه‌ها است تولید قالی عمدتاً در خانه‌ها و کارگاه‌های کوچک صورت می ‌گیرد. قدیمی ‌ترین آمار قابل استناد در مورد میزان تولید فرش در ایران مربوط به سال ۱۳۴۴  می ‌باشد که موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران میزان آن را حدود ۸/۴ میلیون مترمربع تخمین زده است. تولید فرش تا سال ۱۳۴۷ افزایش چشمگیری نداشته و میزان آن از 5 میلیون مترمربع تجاوز نکرده است.

طبق آمار موجود تولید فرش از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۲ تدریجاً افزایش یافت که با افزایش قیمت صادرات نفت در سال‌های ۵۳-۱۳۵۲ و کم اهمیت شدن صدور فرش به عنوان یک منبع قابل اتکا درآمد ارزی، تولید این محصول سنتی رو به کاهش نهاد. بطوری که میزان تولید از ۵/۶ میلیون مترمربع در سال ۱۳۵۲ به ۴میلیون مترمربع در سال ۱۳۵۸ تنزل یافت و از سال۱۳۵۹تولید آن تا حدی تابع روند صادرات فرش بوده است.

در سال‌های بعدی تولید فرش سیر نزولی داشته و به 3 میلیون مترمربع در سال ۱۳۶۷ رسیده است. در سال‌های بعد از مجدداً تولید فرش افزایش یافته و در۱۳۷۳ به ۵/۷ میلیون مترمربع و ۷ میلیون مترمربع در سال ۱۳۷۶ رسیده است. هرچند که به دلیل پراکندگی تولید و عدم وجود دستگاه‌های مناسب آمارگیری، آمار و اطلاعات دقیقی در خصوص تولید فرش دستباف در کشور وجود ندارد. اما باید گفت که ظرفیت فعلی تولید فرش دستباف در کشور بطور متوسط در حدود ۷-۶ میلیون مترمربع می‌باشد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *