“آژنگ نیوز”:سوسیس به عنوان شماره ۱ “غذای خانگی” در اروپا جلوتر از ساندویچ پنیر یا ژامبون قرار دارد.انواع سوسیس(شامل ساندویچ سوسیس ، سوسیس/کالباس ، سوسیس و سبزیجات ، سوسیس کم چرب ، و سایر سوسیسها) از سال ۱۷۲۰ میلادی در وعده غذایی اروپایی ها قرار داشته است.گاهی اوقات هم سوسیس به عنوان غذای اصلی در نظر گرفته می شد.

برخی دیگر از مورخین نیز می نویسند که:سوسیس احتمالاً برای اولین بار به عنوان ابزاری برای حفظ خون ، احشام و ضایعات کوچک گوشت در ظروف خوراکی مناسب – معده و روده حیوان ذبح شده اختراع شد.

تعریف

اما سوسیس ،بنا بر تعریف ارائه شده:سوسیس گوشت خرد شده و بیشتر گوشت گاو است که با نمک و ادویه جات، ترشی جات ترشح و همچنین با غلات  و بیشتر موارد گندم تهیه می شده و به طور سنتی در پوسته های روده حیوانات ؛ پر ، مخلوط و آماده  می شد. البته روکش ها ممکن است روده ، کیسه های پارچه ای آغشته به پارافین یا از پلاستیک یا کلاژن بازسازی شده باشند. همه سوسیس های خشک (پخته شده) به یخچال نیاز دارند. سوسیس پخته و خشک آماده خوردن است. سوسیس های تازه (و یخ زده) باید پخته شوند. سوسیس ماهی یا مرغ نیز تهیه می شد.

سوسیس1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برخی دیگر از مورخین در مورد تعریف سوسیس آورده اند: واژه سوسیس از سالسوس گرفته شده است ، در لاتین به معنی “شور” است. سالها قبل یخچال وجود نداشت ، بنابراین نمک زدن گوشت یک روش معمول برای نگهداری بود. با این حال ، “سالسوس” می تواند برای هر نوع گوشتی کاربرد داشته باشد .

اشاره به این نکته نیز ضرورت دارد که سوسیس خشک در نتیجه کشف ادویه جات متولد شد .این کشف به افزایش ، طعم و حفظ گوشت کمک کرد. به همین جهت کشورهای مختلف و شهرهای مختلف در اروپا شروع به تولید انواع سوسیس تازه و خشک کردند. این انواع مختلف سوسیس بیشتر تحت تأثیر در دسترس بودن مواد اولیه و همچنین آب و هوا بود.

برخی از نقاط جهان با دوره های آب و هوایی سرد ، مانند شمال اروپا ، در ماه های سرد ، سوسیس تازه خود را بدون یخچال نگهداری کردند. آنها همچنین فرآیند تولید سوسیس را برای کمک به حفظ گوشت ،در ماه های گرم تر توسعه دادند. با در نظر گرفتن   آب و هوای گرمتر در جنوب اروپا ،آنها سوسیس خشک تولید کردند، که به هیچ وجه به تبرید نیاز نداشت.

از یک دیدگاه کلی ،اساساً افرادی که در مناطق خاصی زندگی می کردند انواع سوسیس خود را تولید کردند و این سوسیس با آن منطقه ارتباط پیدا میکرد. به عنوان مثال بولونیا از شهر بولونیا در شمال ایتالیا ، سوسیس لیون از لیون در فرانسه و سوسیس برلینر از برلین در آلمان سرچشمه گرفته است.همچنین انواع مختلف دیگری از قبیل: فرانکفورتر (فرانکفورت ، مون) ، رومانو (روم) ،سالامی (به دلیل فرآیند نمک ، سالار ، ایتالیایی: “به نمک”) از سوسیس های محبوب و مشهور به شمار می آمدند.

مختصری از پیشینه تاریخی

ساخت سوسیس بیش از دو هزار سال پیش آغاز شد . اولین ذکر قابل توجه از این غذای گوشتی در نمایشنامه یونانی به نام “اوریا” یا “سوسیس” یافت می شود که در حدود 500 قبل از میلاد نوشته شده است.

البته انواع مختلف سوسیس در بابل باستان ، یونان و روم شناخته شده بود. و سرخپوستان اولیه آمریکای شمالی ، پمیکن ، یک کیک خشک شده فشرده از گوشت و توت تهیه کردند.

با رونق بهره گیری از این ماده غذایی وپس از آن کلمه سوسیس در نوشته های یونانی با فراوانی بسیار یافت می شود. این غذا همچنین غذای مورد علاقه رومیان نیز بوده است . به گونه ای که ارائه  آن   برای جشن ها آنقدر از  محبوب  برخوردار شد که در سال 320 میلادی ، امپراتور روم ، کنستانتینوس اول و کلیسای کاتولیک خوردن سوسیس را به دلیل پیوند آن با جشنواره های بت پرستی ممنوع کردند! این امر باعث شد سوسیس ها به زیر زمین بروند تا این ممنوعیت لغو شد.

ابته تولید سوسیس دوباره در نهصد سال پیش دچار مشکل شد. امپراتور لئو پنجم اعلام کرد که سازندگان سوسیس “مجازات شده و شلاق خواهند خورد و برای همیشه از قلمرو روم اخراج می شوند”. اما به دلیل گسترده گی استفاده از سوسیس دوباره شرایط به صورت عادی درآمد.

سوسیس2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سوسیس ها در جنگ جهانی دوم به بنگرها ملقب شده بودند زیرا وقتی سرخ می شدند تمایل داشتند با صدای بلند منفجر شوند!

هنری پنجم هم در مورد سوسیس اینگونه  می گوید: “جنگ بدون آتش به اندازه سوسیس بدون خردل بی ارزش است“.

ملکه ویکتوریا عاشق سوسیس و کالباس بود اما اصرار داشت که گوشت به جای خردکردن باابزار و وسایل  با دست خرد شود.

به همین جهت تولید سوسیس در سالهای بعدی در انگلستان  از چنان اهمیتی برخوردار شد که تعدادی از تولید کنندگان سوسیس دارای حکم سلطنتی ودریافت عنوان یک تولید کننده سوسیس؛ به صورت ویژه بودند . مجوز این گروه از تولید کنندگان، توسط اعلیحضرت ملکه اعطا شده بود.بنابراین حمایت سلطنتی به بخشی از میراث این گونه تولید کنندگان تبدیل شد.

تولید سوسیس در حالی که برخی از شیوه های اساسی آن تقریباً به قدمت تمدن است ،البته هنوز نیز صنعتی در حال رشد است. این صنعت دائماً با توجه به دانش علمی و فنی بعدی ، پیشرفتهای جدیدی را در زمینه تولید به صورت بهتر و مدرنتر رااتخاذ می کند. به این ترتیب سوسیس یک ماده مهم در رژیم غذایی انسان برای قرنها بوده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *