“آژنگ نیوز”:ایران دررودی نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه درگذشت . او در سال۱۳۱۵ خورشیدی در خراسان در خاندانی سرشناس به دنیا آمد. خانواده پدری او از بازرگانان سرشناس شمال شرق و خانواده مادری او از بازرگانان قفقازی بودند که پس از انقلاب شوروی به ایران سفر کردند و در مشهد اقامت گزیدند.

درودی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او خود در مورد تولدش نوشته است.من سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۱۵خورشیدی شب هنگام  در خانه ی بزرگ آبا اجدادی در شهر مشهد به دنیا آمدم.، از مادر سخت زاده شدم.قابله ای که به مدت چهل وهشت ساعت درگیر این تولد کند و دردناک شده بود آن چنان  از جان خودش مایه گذاشت و عرق ریخت که دچار سینه پهلوی شدیدی شد و چند روز بعد از تولد من چشم از جهان فرو بست.

درودی اشتیاق خود را به نقاشی در سنین جوانی کشف کرد. پس از پایان تحصیلات متوسطه، به فرانسه سفر کرد و در دانشگاه هنرهای زیبا (Ecole des Beaux-Art) تحصیلات خود را ادامه داد. برای یادگیری رازهای موفقیت آمیز ترکیب رنگ ها، او به پایتخت بلژیک رفت و دوره آموزشی “ویترای” را در آکادمی سلطنتی و سلطنتی بروکسل گذراند. درودی تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در مدرسه لوور پاریس به پایان رساند.

در سال 1347 دررودی به مناسبت راه اندازی خط لوله از آبادان به مشهد، به سفارش شرکت ITT، به خلق اثری هنری با عنوان نفت ایران پرداخت. این نقاشی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و در مجله‌های تایم، نیوزویک و مجله لایف منتشر شد. این اثر هنری بعدها توسط احمد شاملو، شاعر ایرانی، «رگهای ما، رگهای زمین» نامگذاری شد.

دررودی همچنان به مجموعه رو به رشد خود می افزاید. او تا پیش از مرگش، ۶۰ نمایشگاه در سراسر جهان برگزار کرده و در حدود ۲۰۰نمایشگاه گروهی در سراسر اروپا، آمریکای مرکزی، ژاپن و البته زادگاهش ایران مشارکت داشت.اولین نمایشگاهش در سال ۱۳۳۷خورشیدی در مرکز فرهنگی و هنری میامی بیچ،در شهر فلوریدا برگزار شد.در ادامه نیز بیشتر نمایشگاههای او از سال ۱۳۳۸در ایران برگزار گردید که اولین نمایشگاه او در محل هتل هیلتون تهران تشکیل شد.او در شهرهای مختلف ایران مانند:مشهد،اصفهان،تهران،آبادان وشهر های دنیا مانند:مکزیکو سیتی،تورنتو،توکیو،ژنو،پاریس و…نمایشگاههای خود را برگزار کرده است.

درودی۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درودی به دنبال موفقیت در هنر، ماجراجویی جدیدی را در پیش گرفت. در سال ۱۳۴۵ او شروع به یادگیری کارگردانی در موسسه RCL در شهر نیویورک کرد. آنجا بود که با همسرش پرویز مقدسی که در آن زمان در رشته کارگردانی تلویزیون تحصیل می کرد آشنا شد. این دو شروع به همکاری با یکدیگر در پروژه های مختلف در یک شرکت تولید تلویزیونی تازه تاسیس کردند. آنها در مدت شش سال بیش از 80 فیلم مستند درباره هنرمندان ایرانی و بین المللی تولید کردند. او از سال 1346 تا سال ۱۳۵۱ تهیه کننده و کارگردان ۱۹۰۰ دقیقه فیلم مستند و برنامه تلویزیونی برای تلویزیون ایران با عنوان “شناسایی هنر”تولید کرد.در پی نمایش این فیلمها  دانشگاه صنعتی شریف ایران به این اثر هنری توجه داشته و در آنجا از او برای سخنرانی در تاریخ هنر به عنوان استاد افتخاری دعوت شد.دروردی از سال ۱۳۴۹ سال ۱۳۵۲خورشیدی درسی با عنوان “تاریخ و شناسایی هنر” در این دانشگاه تدریس کرد.

از دستاوردهای عمر دررودی می توان به ۶۰ نمایشگاه انفرادی و ۲۰۰ نمایشگاه گروهی، نقدهای هنری منتشر شده در روزنامه های مختلف، سخنرانی های متعدد در مؤسسات فرهنگی و هنری سراسر جهان، حدود ۸۰ فیلم مستند مشارکتی، و اثر مکتوب و تاثیر گذارش ، زندگی نامه ای به نام «فاصله بین دو نقطه» اشاره کرد.

اینها حاصل بیش از ۵۰ سال فعالیت او در هنر معاصر ایران است. همان فعالیت‌هایی که او با افراد بزرگی مانند اندرو مارلو، سالوادور دالی، ژان کوکتو، آنتونیو رودریگز، احمد شاملو و غیره انجام داد.

درودی ۵ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان جهان یاد می شود و آثار هنری اش در مکان های معتبر بین المللی مانند موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبای کرمان، کاخ سعدآباد، کاخ صاحب قرنی به نمایش درآمده است. ، موزه ایکسل بلژیک و تعدادی نمایشگاه هنر معاصر در نیویورک.

در آخرین پروژه ،دررودی به سرزمین مادری اش ایران می رود، جایی که او حدود ۱۵۰اثر هنری را به بنیادی به نام خود اهدا کرده است تا برای مردم ایران به نمایش گذاشته شود.

این نقاش برجسته و تاثیر گذار ،کارگردان، منتقد هنری و استاد دانشگاه در رشته تاریخ هنر ، روز جمعه (۷ آبان) پس از چند ماه بیماری در سن ۸۵ سالگی در تهران درگذشت. پیش از آن اعلام شده بود که خانم درودی در شهریور ماه به بیماری کرونا مبتلا شده وپس از درمان به خانه بازگشته بود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *