“آژنگ نیوز”:امروز پنجم آبان سال ۱۴۰۰ خورشیدی ،پایگاه اطلاع رسانی آژنگ وارد سومین سال فعالیت خود می شود.دوسالی که گذشت منجر به تولید اطلاعات و دانستنی هایی گردید که فکر میکردیم به بهبود وضعیت فرهنگی جامعه ما کمک میکند.همچنین تلاش ما این بوده که به موضوعاتی بپردازیم که در رسانه های دیگر موجود نباشد.به بیان دیگر حوزه کار ما تخصصی باشد. البته موضوع محوری در آژنگ ،تاریخ است.همچنین در کنار آن و مرتبط با آن به مسایل زیست محیطی،معرفی مناطق دیدنی ایران و جهان (مکانهایی که کمتر معرفی شده اند)نیز پرداختیم.اگرچه برخی می اندیشند که تاریخ ،علم دیروز است،اما در این رسانه؛ تاریخ هم علم اکنون و هم آینده است.زیرا از تاریخ باید برای حل مشکلات کنونی و نیز برای برنامه ریزی برای آینده بهره گرفت.در دوران دانشجویی با یکی از اساتید محترم و مرحوم رشته تاریخ در خصوص اسب داریوش اختلافاتی!پیش امد. نگارنده فرض کرده بود که این موضوع اهمیت نداردو استاد تاکید داشتند اهمیت دارد.مسئله اینجا بود که در تاریخ بهتر است اول از مسایل مهم شروع کرد .آن وقت دیگر مسایل هم با آن موضوع کلی؛ معنا و مفهوم پیدا میکند.فرض کنیم اول در مورد اهمیت حمل و نقل در دوره هخامنشی بحث می شود.همچنین نکاتی در مورد سیستم پست تبیین میگردد. نتیجه می شود اینکه در این سیستم اسب نقش اساسی دارد.بنابر این پرورش اسب هم مهم است. داریوش هم برای اینکه به این نکته تاکید و تبلیغ کند .اسبش برایش مهم بوده و در تاریخ هم در مورد این اسب نکاتی می تواند مطرح شود. در آژنگ کوشیدیم به این صورت به تاریخ نگاه کنیم.پس وقتی در مورد نشستهای مجازی اخباری منتشر می شود.هم ثبت یک واقعه تاریخی است،هم معرفی فعالیتی است که در حوزه فرهنگ اهمیت دارد. معرفی کتابها نیز به همین ترتیب مورد توجه قرار داشته است. البته معرفی کتاب به نوعی بزرگداشت اهمیت خواندن و مطالعه نیز هست.

همچنین گاه پوشش رویداد های ورزشی ،سینمایی و… نیز با هدف ثبت یک واقعه تاریخی صورت گرفته است.واقعیت آن است که حوزه تاریخ بسیار وسیع است و در دنیای امروز و به ویژه جامعه ما این نکته ضرورت می یابد.آژنگ می خواهد با اطلاع رسانی در حوزه تاریخ،توصیه کند که از تاریخ در زندگی روزمره بهره بگیریم.در یکی از دبیرستانهای تهران چند سالی تاریخ تدریس میکردم. همیشه سوال اصلی و اولیه دانش آموزان این بود که می پرسیدند تاریخ به چه درد ما می خورد؟! برای پاسخ به این سوال آنها باید توضیح میدادم که مشکل اولیه آنجاست که تاریخ را حفظ یک مشت اطلاعات قدیمی معرفی میکنیم.در حالی که تاریخ درک یک مفهوم است.یعنی چه ؟برای توضیح آن ابتدا به یک درس دیگر مدارس اشاره میکنم. در مدارس،ریاضی هم درس می دهند. این درس نزد برخی از تاریخ هم منفورتر است. اما ریاضی را هم به عنوان یک مشت اعداد و ارقام و فورمول به دانش آموزان تحمیل میکنند. در حالیکه ماباید مفهوم ریاضی را به دانش آموز معرفی کنیم.مفهوم کلی علم ریاضی چیست؟ماباید ریاضی یاد بگیریم تا بفهمیم که قبل از انجام هر کاری اول حساب و کتاب را انجام داده و سپس اقدام کنیم.می خواهیم برویم بازار،اول بنویسیم چه می خواهیم،بعد قیمتها راجمع بزنیم. بعد پولمان را حساب کنیم.آنوقت اقدام کنیم .این می شود همان حل معادلات در ریاضی!

آینگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در تاریخ نیز چنین است باید مفهوم را آموزش داد .یعنی ما هر تصمیمی را باید با کسب اطلاعات قبلی انجام بدهیم سد می سازیم،تاریخ.صنعتی می خواهیم بشویم ،تاریخ.کشاورزی را اولویت میدهیم یانه؟تاریخ،می خواهیم کسی را برای کاری منصوب کنیم .تاریخ و…موارد متعدددیگر. به همین جهت به آن دانش آموز گفتم.پسر جان شما امروز چطوری از خانه آمدی مدرسه گفت آمدم دیگر گفتم نه،آیا آدرس مدرسه را بلد بودی ؟گفت چند دفعه آمدم یاد گرفتم.گفتم تاریخ یعنی همین اگر به مدرسه آمدنهای قبلی را به خاطر نسپرده بودی،گمراه می شدی وبه مدرسه ات هم نمی توانستی بیایی!!در آژنگ تاریخ به عنوان یک مفهوم مطرح است.

نکته دیگر چهارچوبهای رسانه ای بوده است.رنکینگ الان خیلی مهم است.روشهایی هم برای بالا بردن آن وجود دارد.مدیر فنی سایت هم که احسان محرابی است،اطلاع کافی از این روشها دارد. اما برای ما تنها راه مورد توجه بیشتر که رنکینگ هم می تواند یکی از آنها باشد ،تنها از طریق تولید محتوا و البته محتوای با کیفیت هدف قرار گرفته است.

بخش دیگری که تلاش کرده ایم به آن بپردازیم موضوع مطبوعات و تاریخ مطبوعات است. فعالان مطبوعاتی در سالیان گذشته نقش بسیار مهمی داشته اند. حداقل نقش آنها این بوده که اگر فعالان مطبوعاتی نبودند،کسی نمی دانست، چه کسی چکار کرده است؟یا چه کارهایی کی انجام شده؟یا چه کارهایی باید انجام میشد و انجام نشد!این فایده اندکی نیست. به همین جهت در دو سال گذشته جسته و گریخته به این موضوع پرداخته شد.اما تلاش میکنیم به تدریج بیشتر به این موضوع بپردازیم.در همینجا نیز از آنانی که علاقه دارند در مسیر کمک به تقویت مبانی فرهنگی جامعه همراه ما باشند دعوت به همکاری و درخواست مساعدت میکنیم .

متاسفانه به دلیل بیماری کورونا به یک برنامه امان نتوانستیم صورت تحقق ببخشیم.آن هم گفتگو با پیشکسوتان و بهره گیری از تجارب آنان بود. امیدواریم در دوره فعالیتمان به این هدف مهم دست پیدا کنیم

اما اشاره به یک واقعیت تلخ هم اینجا ضرورت داد.در دو سال فعالیت تلاش کردیم بهترین مطالب را از نظر کیفیت تهیه کنیم ،همچنین بهترین وبه روزترین مطالب را با کمک مترجمان علی محرابی و احسان محرابی در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. رعایت چهارچوبهای رسانه ای ادبی وحرفه ای را در دستور کار قرار دادیم.برخی مطالبی که منتشر کردیم برای اولین بار بوده و میتوانسته دستمایه تحقیق وپژوهش قرار بگیرد.اما رسانه ای که در مورد ازدواج و طلاق سلبریتی هاو یا سرقت و قتل ،یا طبخ آبگوشت و…امثال آن می نویسند،مخاطبان بیشتری (حداقل از نظر الکسا)داشته اند.امیدواریم پس از پایان سال سوم فعالیت !دیگر این گلایه را نداشته باشیم.

مدیر مسئول:حسن محرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *