“آژنگ نیوز”: سیدمحمود هندی پور روانشناس شادی آفرین یکی از افراد و اشخاص موثری است که با مرگ آنها بر اثر بیماری کوونا ،جامعه ما آسیب جدی دیده است.فقدان و مرگ امثال هندی پور فقط از دست دادن یک چهره موثر نیست،بلکه آصدمه بزرگتر و جدی تر آن است که بر روند تقویت و تثبیت مبانی فرهنگی جامعه آسیب وارد می آید.

سال پیش در چنین روزهایی زمزمه بیماری سید محمود شنیده میشد. او علیرغم در گیری با بیماری به دلیل تعهد اخلاقی که داشت تلاش میکرد ،برنامه ها و همایشهایی که به انجام آنها متعهد شده بود را انجام دهد.نکته مهم نیز همین امر است،یک روانشناس متعهد همواره علیرغم مشکلات احتمالی شخصی می کوشد نسبت به انجام وظیفه اش در قبال مردم کوشا باشد. در بسیاری از نشستها و همایشها، افرادی حضور می یافتند که برا ی حل بهبود شرایط روحی و روانی خود،حضوردر این نشستها را لازم و ضروری می دانستند. به اذعان بسیاری از مخاطبان سید محمود هندی پور ،گفتار او و توصیه هایش موجب شده بودند که تعداد قابل توجهی از خانواده ها بتوانند بر مشکلات زندگی اشان غلبه کرده و جلوی از هم پاشیده شدن کانون خانواده اشان گرفته شود.

WhatsApp Image 2021 10 14 at 20.03.57 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کمک به دوام و بقای یک خانواده اقدام کم اهمیتی نیست که بتوان به سادگی آن را متوقف کرد. سید محمود با وقوف و آگاهی نسبت به انجام این امر تا آخرین لحظه ای که توان داشت،ادامه داد.

برای روشنتر شدن نقش و اهمیت فعالیتی که سید محمود مشغول انجام آن بود ،اشاره به موضوع روانشناسی شادی اهمیت دارد.در روانشناسی ، ماهیت احساسات مثبت و منفی و فرایندهای روانی و شناختی مربوط به ایجاد آنها بررسی می شود. در این دانش، اطلاعات گسترده ای از موضوعات کلیدی مانند: اندازه گیری و مطالعه شادی ، سلامت روحی و جسمی ارائه می شود. تأثیر دوستی ، ازدواج و سایر روابط بر خلق و خوی مثبت ؛ شادی ، سلامت روحی و جسمی ؛ آثار کار ، اشتغال و اوقات فراغت ؛ و تأثیرات پول ، کلاس و تحصیل همه اینها در قالب روانشناسی  و بویژه روانشناسی شادمانی جای میگیرد.این موضوع  اهمیت ویژگیهای شخصیتی فردی مانند خوش بینی ، هدف در زندگی ، کنترل درونی و داشتن اهداف مناسب رابیان می کند.

به طور کلی ، شادی به عنوان احساسات مثبتی است که در رابطه با فعالیت های لذت بخشی که در زندگی روزمره خود انجام می دهیم ، درک می کنیم.

لذت ، راحتی ، قدردانی ، امید و الهام نمونه هایی از احساسات مثبت هستند اینها  شادی ما را افزایش داده و ما را به شکوفایی می رساند.

تحقیقات در مورد شادی و احساسات مرتبط با آن، در طول سالها نشان داده است که آنها یکی از مهمترین عوامل همبستگی اجتماعی و خانوادگی هستند.شادی را اگر از زندگی بگیرید ستون اصلی این کانون از جا درآمده و بنیان زندگی فرو خواهد ریخت.

با توجه به این گستردگی و اهمیت باید اعتراف کرد که اجرای مفاد روانشاسی شادی کار هر فرد و یا حتی هر روانشناس و سخنرانی نیست. این امر نیازمند کسب مهارتی است که در طول زمان و تحصیل دانش فراهم می شود.مهارتی که سید محمود هندی پور آن را کسب کرده و در جوزه های مختلف بکار میبرد.

این حوزه ها عبارت بودند از:مواجهه حضوری با مخاطبان،نوشتن مقالات متعدد در مطبوعات ،برگزاری همایشهای متعدد،حضور مداوم در رسانه های مجازی،حضور در رسانه های گروهی و.طراحی و اجرای سفرهای گروهی از جمله اقدامات متعدد و متوعی بود که وی انجام داده بود.بدیهی است با این توصیف او تمامی زندگی خود را وقف شاد ساختن مردم کرده بود.نکته مهمتر آنکه او در این مسیر پر از فعالیت و درگیری هیچگاه خانواده خود رانیز فراموش نکرده بود.والدین او (البته پدر بزرگوارشان ۱۰ ماه بعد از او فوت کردند) از حضور با نشاط و پر از شور و هیجانش در زندگی شخصی اش خاطره ها در یاد دارند.

WhatsApp Image 2021 10 14 at 20.04.25 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نکته پایانی و مهمی که اشاره به آن ضرورت دارد آن است که فراموشی و از یاد رفتن افرادی مثل سید محمود هندی پور فراموشی یک فرد نیست. بلکه فراموشی روش،شیوه و منشی است که بوسیله آن میتوانیم یک جامعه سالم شاد و موفق داشته باشیم. از این رو بزرگداشت آنها بزرگداشت فرد نیست،بلکه بزرگداشتن فرهنگ سازنده تقویت مبانی فرهنگی برای یک جامعه شادو موفق است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *