“آژنگ نیوز”: پت و مت وشخصیتهای مجموعه پویانمایی  برای اولین بار در یک فیلم کوتاه تئاتر که در ۱۲ اوت ۱۹۷۶منتشر شد؛ظاهر شدند و اولین قسمت این کارتون برای تلویزیون سه سال بعد تولید شد.همچنین یک فیلم سینمایی از پت و مت در حال حاضر درشبکه  HBO در ۹ کشور در حال پخش است.

با توجه به اینکه این کارتونها  بی کلام بودند و همچنین جهانی بودن شخصیت های احمق !این سریال برای دهه ها  در سطح بین المللی محبوب بود.این کارتون  دارای دو شخصیت است که سعی می کنند چیزی را بسازند یا اصلاح کنند ، اما از ابزارها به اشتباه استفاده می کنند.اما  آنها  علیرغم بکار گیری از روشهای احمقانه با پشتکار و خوش بینی خود ، سرانجام به نتیجه قابل قبولی می رسند.

این مفاهیم اصلی موجود در کارتون یعنی :مهندسی ،ساختن و بهره گیری از روشهای مختلف  با فرهنگ چک ارتباط دارد ، جایی که مردم به مهارت های مهندسی موقت خود می بالند. حتی عبارت “دستان طلایی چک” (Zlaté české ruce) را برای حل هوشمندانه یک مشکل فنی استفاده میکنند.

این کارتون ها هنوز در بسیاری ازکشورهای اروپایی ، ژاپن ، کره جنوبی ، برزیل ، آفریقای جنوبی و بخشی از خاورمیانه طرفداران زیادی دارند.

پت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این دو نفرشخصیت کارتونی در ابتدا  به طرز شگفت انگیزی نامی نداشتند تا اینکه سری سوم یعنی  در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و در آن  از کلمات چک “patlal” و “matlal” برای معرفی آنها استفاده شد که تقریباً به معنی “دست و پا چلفتی” و “ناجور” است.در نهایت ،  نسخه های کوتاه اسامی  آنها به عنوان “پت” و “مت” شهرت یافت.

البته آنها در کشورهای دیگر با نام های مختلف شناخته می شوند. در آلمان آنها پیتر و پل یا در آلمان شرقی آن زمان مک و مک هستند. اسامی زینگو و رینگو در میان کشورهای عربی رایج است. در ایسلند آنها را “Klaufabárðarnir” (بچه های دست و پا چلفتی) می نامد در حالی که در نروژ “To gode naboer” (دو همسایه خوب) هستند.

در سال ۱۹۷۹ ، بخش کودکان تلویزیون چکسلواکی در براتیسلاوا به پخش  قسمتهای ابتدایی  این کارتون علاقه نشان داد .این اتفاق موجب استقبال تماشاگران شد  و حدود ۲۷ قسمت دیگر تا سال ۱۹۸۵ ساخته شد.

یکی از مهمترین دلایل موفقیت این کارتون آن بود که این نمایش از سیاست اجتناب کرد ،این موضوع  به جذابیت بین المللی آن نیز کمک کرد.البته کارتون دچار مشکلات سیاسی هم شد. مثلا  پس از پخش اولین قسمت ، سانسورگران چکسلواکی به پیراهن قرمز و زردی که شخصیت ها می پوشیدند اعتراض کردند. برخی افراد این را به عنوان ضربه ای به اتحاد جماهیر شوروی (قرمز) و چین (زرد) تلقی کردند. هنگامی که تولید دوباره در براتیسلاوا آغاز شد ، پیراهن قرمز به خاکستری تغییر کرد و تا انقلاب مخملی به همین شکل ماند.

پس از پایان دوران  کمونیسم خالقان  این کارتونها یعنی بنئه و جیرانک یک استودیوی بزرگ در پراگ ساخته و تولید کارتون را ادامه دادند. تا اینکه  Beneš در ۱۹۹۵ و Jiránek در ۲۰۱۲درگذشتند. فرزندان آنها  اکنون بر تولید قسمت های جدید نظارت می کند.از پت و مت  تا کنون ، ۱۲۹قسمت در ۱۰ سریال ساخته شده است ، به علاوه یک قسمت که هرگز منتشر نشد. با این حال و علیرغم محبوبیت کارتونها،کمپانی  aiF از سال ۱۹۹۹با مشکلات مالی روبرو شد.

پت۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین  مالکیت حقوق شخصیت ها نیز مورد اختلافات حقوقی قرار گرفت. ، برخی از تیم های سابق قسمت قبلی را با عنوان “کارت بازی” باز تولید کردند. در نسخه های جدید  قالب قبلی با بیان دیالوگهای انگلیسی از زبان شخصیتها ؛شکست. همچنین زمان کارتون به   ۱۲دقیقه افزایش یافت.پیش از آن زمان کارتون پت و مت ۸ دقیقه بود.

در پایان توضیح این نکته ضروریست که  شخصیتهای  واقعی کیکو و سولو که در سال ۱۹۳۰ وجود داشتند؛ الهام بخش کارتون پت و مت هستند.

ترجمه :علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *