“آژنگ نیوز”:فنلاندی ها چگونه زندگی میکنند؟برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا به درآمدهای حاصله برای کشور فنلاند اشاره کرد.صنعت فناوری بزرگترین بخش صنعت در فنلاند است. بیوتکنولوژی همچنین نقش مهمی در اقتصاد فنلاند ایفا کرده است. فلزات و مهندسی بخش بزرگ دیگری از صنعت فنلاند را تشکیل می دهند. فنلاند در ساخت یخ شکن ، آسترهای لوکس و سایر کشتی های تخصصی و در تولید تجهیزات پردازش کاغذ دارای موقعیت بین المللی پیشرو است. صنعت شیمیایی فنلاند نیز به سرعت رشد کرده و به بخش مهمی از اقتصاد تبدیل شده است. یکی از شاخه های مهم صنعت شیمی ، پالایش نفت است که ظرفیت تولید آن در حال حاضر بیش از نیازهای داخلی نفت است.

فنلاند۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کارخانه های نساجی در Turku ، Tampere ، Vaasa ، Forssa و Hyvinkää واقع شده اند. هلسینکی یکی از بزرگترین کارخانه های چینی اروپا را دارد ، در حالی که Karhula (Kotka) ، Iittala و Nuutajärvi در سطح بین المللی به شیشه معروف هستند. محصولات چرمی و سفالی ، سیمان از دیگر محصولات مهم هستند. غذا و نوشیدنی ، از جمله غذاهای کاربردی (آنهایی که هم مغذی هستند و هم از بیماری جلوگیری می کنند) ، یکی از بزرگترین صنایع کشور را تشکیل می دهند. نوشابه و شیرینی های مختلف از زغال اخته ، انگور فرنگی ، انگور فرنگی و زنجبیل تهیه می شود.

همچنین لازم به یاد آوری است که اکثریت فنلاندی ها (تقریباً دو سوم) در بخش خدمات مشغول به کار هستند. در این میان حضور زنان نیز  به صورت فعال در مشاغل مختلف بسیار چشمگیر است.

از دیرباز اشتغال به عنوان یک حق بدیهی برای زنان در فنلاند در نظر گرفته شده است ، که یکی از بالاترین نرخ های اشتغال زنان در اروپا را دارد و حدود نه دهم زنان فنلاندی به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. در کل ، زنان کارگر نسبت به همتایان مرد خود تحصیلات بهتری دارند و از اتحادیه بیشتری برخوردارند. با این حال ، زنان فنلاندی هنوز تنها حدود هفت دهم درآمد مردان را برای همان کار دریافت می کنند. برای حمایت از مشارکت زنان و والدین در محل کار ، فنلاند دارای سیستم جامع مرخصی مادر و پدری برای والدین جدید است.

مالیات بر درآمد در فنلاند بیشتر از مالیات بسیاری از کشورهای صنعتی دیگر است و مالیات بر درآمدهای بالاتر از متوسط ​​به ویژه سنگین است. مالیات بر ارزش افزوده فنلاند یکی از بالاترین مالیات ها در اتحادیه اروپا است. عوارض گمرکی سوختهای مایع ، خودروها  و دخانیات نیز زیاد است ، در حالی که عوارض مربوط به غذا ، حمل و نقل عمومی ، کتاب و دارو معمولاً کاهش می یابد.

فنلاند۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فنلاند نه تنها سریعاً صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات خود را توسعه داد ، بلکه فنلاندی ها به سرعت فناوری جدید را به بخشی از زندگی خود تبدیل کردند. در آغاز قرن بیست و یکم ، فنلاند دارای بزرگترین تعداد سرانه کاربران تلفن همراه و اینترنت در جهان بود.

مراکز بهداشتی ، که توسط مقامات محلی اداره می شوند ، به فنلاندی ها خدمات درمانی رایگان ارائه می دهند ، اما پزشکان خصوصی مجاز نیز وجود دارند. این کشور به مناطق بیمارستانی تقسیم شده است که هریک دارای یک بیمارستان مرکزی است که توسط شرکت های بین شهری نگهداری می شود. همچنین بیمارستانهای کوچکتر منطقه ای و چند بیمارستان خصوصی وجود دارد. بیمار فقط یک هزینه کوچک روزانه در بیمارستان می پردازد. علاوه بر این ، دولت درصد زیادی از هزینه های بیمار را در زمینه داروها جبران می کند. فنلاندی ها به عنوان مردمی سالم و سرسخت شناخته می شوند و با تمایل خود به حمام سونا مشخص می شوند. در واقع ، امید به زندگی برای فنلاندی ها در بالاترین حد در جهان است.

فنلاند۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تامین اجتماعی در فنلاند شامل سیستم بازنشستگی و مراقبت از سالمندان ، مزایای بیکاری ، مراقبت های بهداشتی و برنامه های رفاه خانواده است. دولت به افراد ۶۵ سال و بالاتر حقوق بازنشستگی از کار افتادگی و حقوق بازنشستگی می پردازد. هزینه این حقوق بازنشستگی از طریق حق بیمه ای که ابتدا توسط مشمولان پرداخت می شود و کارفرمایان و دولت های مرکزی و محلی پرداخت می کنند. سازمان بازنشستگی مرکزی مستمری سالمندی مربوط به درآمد اضافی را اداره می کند ، که برای کشاورزان و سایر افراد خود اشتغال نیز در دسترس است. هیئت ملی رفاه اجتماعی مراقبت و مراقبت از سالمندان را شامل مراکز تفریحی برای ارائه امکانات اجتماعی ارائه می دهد. سایر برنامه های اجتماعی شامل مزایای بیکاری و جبران حوادث صنعتی ، مزایای زایمان و کمک هزینه خانواده برای همه کودکان زیر۱۶ سال است.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *