“آژنگ نیوز”:نیکولو ماکیاولی یک نمایشنامه نویس متبحر است اما اورا بیشتر یک سیاستمدار و متفکر بزرگ می شناسند.او آثاری در زمینه سیاست تاریخ جمهوری ایتالیا و روابط جمهوری با کشورهای  اروپایی عهد رنسانس نوشت از آثار معرو ف او کتاب شهریار ، است.ماکیاولی از سال ۱۴۹۸تا ۱۵۱۲ مشاور جمهوری فلورانس بود در سال۱۵۱۲ جمهوری سقوط کرد و خانواده مدیچی روی کار امدند ، ماکیاولی مورد سوء ظن قرار گرفت و به اتهام توطئه علیه حکومت، جدید توسط مدیچی ها  زندانی شد و مورد شکنجه قرار گرفت.

اما طولی نکشید که خانواده  مدیچی با او از در صلح  ودوستی در آمدند و او را آزاد کردند. ولی ماکیاولی مجبور شد که بقیه عمرش را در مزرعه کوچک خود بگذراند. در همین ایام بود که  کتاب شهریار را نوشت و آن رابه لورنز دومدی چی تقدیم کرد. 

در آخرین سال عمر ماکیاولی یعنی   میلادی۱۵۲۷ که فلورانس مجدداً قدرت خود را به دست آورد بار دیگر به وی عنوان مشاور جمهوری پیشنهاد شد، ولی بخش دیگری از حکومت به خاطر کتاب معروفش شهریار به او اعتماد نکردند. آنها مدعی بودند کتاب او موجب بد اداره کردن کشور بوده است.

چنانکه اشاره شد، ماکیاولی را بیشتر به عنوان سیاستمدار  و متفکر می شناسند.اما او  در زمینه  هنر نمایش نیز دارای آثار قابل توجهی است.

ماکیاول 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به‌عنوان نمایشنامه‌نویس شخصیت مهم  وارزنده ای در تاریخ ایتالیا است. از وی سه نمایشنامه موجود است به نام های کمدی به نثر، که بیشتر با نام شخصیت اصلی داستان و به فرا آلبریگو معروف است.

دومین کمدی وی ماندراگولا است.و بالاخره کلیز پیا . علاوه بر ابنها ترجمه ای دارد از آندریا اتر ترنس کمدی نویس رمی قرن دوم پیش از میلاد .البته کمدی دیگری با عنوان کمدیا این ورسی به اونسبت داده شده که منتقدین صحت تعلق آن را به ماکیاولی رد می کنند زیرا این کمدی منظوم از نظر شیوه نگارش به کلی با آثار ماکیاولی فرق می کند .از بین چند نمایشنامه ای که ماکیاولی نوشته مانرا گولا یا مهر گیاه بهترین آنهاست.

این نمایشنامه نشان دهنده احساسات شخصی و بدبینی فوق العاده ماکیاولی است نسبت به طبقات مختلف جامعه در زمان خودش در حقیقت را آنطوری که دریچه بدبینی دیده و حس کرده نشان داده است. با همه اینها این کمدی از نقطه نظر ارزش هنری آن قابل توجه زیادی است.نمایشنامه ای است که الهام بخش نویسندگان بسیاری بوده است.این نمایشنامه به ماکیاول جایگاه ویژه ای در حوزه نمایش وهنر می بخشد.

لازم به یاد آوری است که فریدون گله در سال ۱۳۵۴ اقتباسی از این نمایشنامه را به صورت فیلم سینمایی یا عنوان مهر گیاه و بازیگری علی نصیریان ساخت.البته در این فیلم که بسیار هم تلخ است خبری از کمدی نیست.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *