“آژنگ نیوز”:یک معدن در ایتالیا به میراٍث فرهنگی تبدیل شد .وقتی که به  ساردینیا جنوبی سفر کنید ، باید از پورتو فلاویا دیدن کنید ، زیرا این مکان یکی از منحصر به فردترین و نفس گیرترین مکانهای بازدید در جزیره است و واقعاً در نوع خود در جهان خود بی نظیر است.

این شاهکار مهندسی در نزدیکی نبیدا ، در استان ایگلسیاس ، در جنوب ساردینیا و در فاصله ۱.۵ ساعت رانندگی از کالیاری واقع شده است. و از طریق ماسوا ، یکی از بهترین سواحل منطقه ، می توان به این محل رسید.

Porto Flavia۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تاریخچه پورتو فلاویا

در طول تاریخ معدن نقش مهمی در ساردینیا داشته است. معادن سنگ معدن ماسوآ از اوایل دهه ۱۶۰۰ فعال بودند ، اما در اوایل قرن بیستم اوج  دوران استخراج  و استحصال از این معادن بود. با این حال ، در حالی که استخراج معدن به سرعت در حال رشد بود ، حمل مواد معدنی استخراج شده نیز بسیار دشوار ،زمان بر و پرهزینه شده بود.

به همین جهت  مکان پورتو فلاویا درست بر روی صخره ای روبروی دریا در سال۱۹۲۴ساخته شدُ تا به معدنچیان اجازه دهد سنگ معدن را مستقیماً در کشتی های باری بارگیری کنند و زمان حمل و نقل و بارگیری مواد را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

پیش از آن ، سنگ معدن روی قایق های کوچکی که از کارلوفورته ، یک شهر کوچک در جزیره سن پیترو به سواحل نزدیک ماسوا می رسید، بارگیری می شد. دریا در این قسمت از ساردینیا اغلب کاملاً مواج است ، بنابراین سفر رفت و برگشت اغلب خطرناک  بود و روند بارگیری کامل یک کشتی بخار با سنگ معدن گاهی هفته ها به طول می انجامیدو همچنین بسیار پرهزینه بود.

Porto Flavia - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک مهندس ایتالیایی به نام Cesare Vecelli ، پس از بررسی دقیق ساحل اطراف ماسوآ ، تصمیم گرفت تا بندری را مستقیماً در صخره ایجاد کند و آن را از طریق دو تونل ، یکی روی دیگری و با اندازه هرکدام  ۶۱۰متر (۲۰۰۰ فوت) ، به معدن متصل کند. به طوری که مواد معدنی استخراج شده می تواند مستقیماً روی قایق ها بارگیری شود.

ساخت پورتو فلاویا در سال 1923 آغاز شد و کمتر از دو سال به طول انجامید. تونل ها توسط ۹ شفت عمودی به هم متصل می شدند که برای ذخیره سنگ معدن نیز مورد استفاده قرار می گرفت. یک قطار برقی در تونل بالایی برای انتقال سنگ از معدن نصب شده بود. سپس  مواد استخراج شده  را به محل ذخیره برده  و بعد بر روی یک کمربند در تونل پایین تخلیه می کردند. کمربند در ۱۵ متری (50 فوت) بالای آب از تونل بیرون زده بود. بارگیری یک کشتی باری با این سیستم تنها چند روز طول کشیده وبه میزان بسیار زیادی از زمان بارگیری کاسته شده ونیز هزینه ها ۷۰درصد کاهش یافت.

در مراحل  بعدی برج بتنی ، درب قوسی و پنجره ها به ساختمان اضافه شده اند تا به بندر از نظر معماری هم زیبایی ببخشند.

ورتو فلاوی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 در خاتمه نیز وچلی بندر را به نام دخترش فلاویا ، که در سال ۱۹۲۴ متولد شده بود ، نامگذاری کرد.

پورتو فلاویا سرانجام در دهه۱۹۹۰ ، به دنبال کاهش صنعت معدن در ساردینیا که در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد ، بسته شد. در حال حاضر توسط IGEA SpA ، یک شرکت عمومی که هدفش و بازسازی و حفظ کارخانه های معدنی قدیمی است ، اداره می شود .هم اینک نیز آنجا به یک منطقه گردشگری تبدیل شده  و به عنوان یک میراث تاریخی ؛ایتالیایی ها در تلاش هستند که یونسکو آن را به عنوان میراث فرهنگی کشورشان ثبت کند.

ترجمه از:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *