“آژنگ نیوز”:تصویری از یک نانوروربات کوچک که برای سیستم پزشکی و درمانی از آنها استفاده می شود. پیشرفت های تکنولوژیکی توانایی ما را در دستکاری جهان اطرافمان ؛ به صورت روز افزون افزایش داده است. فناوری های نانو به سرعت در حوزه پزشکی در حال ظهور هستند و این حوزه فرعی را نانودارو نامیده اند. استفاده از فناوری نانوذرات به ویژه با فناوری دارویی بسیار رایج شده است.

نانو روبات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

امروزه یک حوزه هیجان انگیز و امیدوارکننده از توسعه فناوری نانو ، ساخت نانوروبات ها است که دستگاه هایی با اجزای تولید شده در مقیاس نانو هستند. این زمینه  از دانش در حال تحقیق و مطالعه بیشتری است که مملو از برنامه های کاربردی بالقوه نیز هست.

نانوبیوتکنولوژی زیر شاخه ای از فناوری نانو است که از اصول و تکنیک های فناوری نانو استفاده می کند و آنها را برای تحقیق و پیشرفت در علوم زیستی و پزشکی به کار می گیرد. نانوبیوتکنولوژی شامل توسعه فناوری مانند داروها و دستگاه های مکانیکی در مقیاس نانومتری برای مطالعه سیستم های بیولوژیکی و درمان آسیب شناسی است.

تا به امروز ، برخی از نمونه هایی از آنچه فناوری نانو امکان پذیر کرده است عبارتند از: توسعه تکنیک های تصویربرداری برای حساسیت بیشتر در تشخیص ۱،سرطان و بیماری ۲ ، بهبود هدف گیری درمان های دارویی ۳ ، کاهش تعداد عوارض جانبی شیمی درمانی و افزایش اثربخشی سایر داروهای ضد نئوپلاستیک ودرمان هایی مانند ۴،کرایوتراپی و ۵،سونوگرافی . در خارج از پزشکی ، فناوری نانو همچنین به توسعه در کشاورزی ۶، انرژی ۷، الکترونیک و بسیاری از زمینه های دیگر کمک فراوانی کرده است.

ترجمه :احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *