“آژنگ نیوز”:پاریس روی گورستان ساخته شده است.با افزایش نقش پاریس به عنوان قطب اصلی اروپایی در دوران پس از رنسانس   ، سرانجام این شهر  با مشکل بزرگی روبرو شد. تا قرن هفدهم ، تعداد زیادی از مردم در پاریس زندگی کرده و مرده بودند  و این روند موجب شده بود، قبرستان های آن سرریز شده و مملو از گورها ی متعدد بود. تا جایی که برای دفن  اجساد ، اصلا جایی وجود نداشت. لذا  تنها راه حل این بود که آنها را در تونل های چند صد ساله ای که از قرن ۱۳در زیر خیابان های پاریس وجود داشت ، قرار دهند .این تونلها بقایای برجای مانده از زمانی  بودند که از این  معادن سنگ آهک استخراج می شدند، تا پاریس را به یک شهر پر رونق تبدیل کنند. در زمان پایان این طرح  ،استخوانهای ۶میلیون انسان در آخرین محل استراحت خود!ودر درراهروهای زیر زمینی ودر کنار فاضلاب شهر جای داده شدند.

قبرستان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ماجرا از آنجا آغاز شد که کسانی که در محله Les Halles در نزدیکی Les Innocents زندگی می کردند ، قدیمی ترین و بزرگترین قبرستان شهر در کنار محل زندگیشان  واقع شده بود، از جمله اولین کسانی بودند که از این موضوع شکایت کردند و گزارش دادند که از قبرستان بوی تندی از گوشت در حال تجزیه متصاعد می شود! حتی فروشگاه های عطر نیز ادعا می کردند که به دلیل وجود این بو و به دلیل عدم امکان استشمام بوی عطر از سوی مشتریان، نمی توانند تجارت کنند!این موضوع موجب شد که  در سال ۱۷۶۳ ، لوئیس پانزدهم با صدور حکمی دفن  اجساد  را در داخل قبرستانهای پایتخت ممنوع کرد . اما به دلیل مخالفت کلیسا ، که نمی خواست روند فعالیت دفن مرده ها مختل شود یا قبرستان ها جابجا شوند ، اجرای این حکم مسکوت ماند.تا اینکه  لویی شانزدهم ، جانشین لویی پانزدهم ،در حالی که  جنگ صلیبی را ادامه میداد ؛ اعلام کرد که همه گورستانها باید به خارج از پاریس منتقل شوند. اما  با این حال باز هم تا سال۱۷۸۰ هیچ کاری انجام نشد. در آن سال ، به مدت طولانی باران بهاری بارید ،این موضوع  باعث سقوط دیوار اطراف Les Innocents شد و اجساد دفن شده در دیوارها نیز به ملک همسایه گان قبرستان فرو ریخت.این حادثه طبیعی موجب شد همه قانع شوند که شهر برای قرار دادن مردگان خود به مکان بهتری نیاز دارد.

بنابراین  برنامه ریزی کرده تا اجساد موجود در قبرستان به داخل تونل ها رفته و استخوان های مردگان را در پنج طبقه زیر زمین معادن سابق پاریس نگهداری کنند. در ۱۷۸۶ ، گورستانها تخلیه شدند. این کار ۱۲سال طول کشید.زیرا لازم بود همه استخوان های باقی مانده  از اجساد بین ۶تا ۷میلیون نفر، به داخل دخمه ها منتقل شود. برخی از قدیمی ترین استخوانها مربوط به بیش از۱۲۰۰سال پیش بود.

قبرستان2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از آن دوران ودر آغاز انقلاب فرانسه ،برخی  مردگان را نیزمستقیماً در این تونلها  دفن کردند.مثلا  برخی از شخصیت های مشهور (یا بدنام) تاریخ ؛که فاجعه ای را بوجود آورده بودند،از جمله : ژان پل مارات ، یکی از رادیکال ترین صداهای انقلاب فرانسه و ماکسیمیلیان دو روبسپیر ، شخصیتی تأثیرگذار در دوران انقلاب فرانسه و پس از آن حکومت ترور؛ به این زیر زمین برده شدند.در نهایت  و در سال ۱۸۶۰ انتقال استخوان ها به داخل تونلهای معدن استخوان ! متوقف گردید.

امروزه کمی بیشتر از یک مایل از این تونلها  ودخمه های زیر زمینی برای دیداربازدیدکنندگان باز است. ورودی عمومی این موزه-قبرستان! درمنطقه 14th arrodissement پاریس ، در خیابان 1 ، سرهنگ Henri Rol-Tanguy ، واقع شده است. بازدیدکنندگان می توانند  بلیت وراهنمای صوتی را با قیمت ۱۱دلار خریداری کنند. البته راهنماها  همدر دسترس هستند ، اما بکار گیری آنها  الزامی نیستند . در هر حال  این تونل ها کیلومترهای بیشتری در زیر شهر امتداد دارند ، اما بازدید از اکثر این مناطق غیرقانونی است.به بازدید کنندگان تاکید شده موقع دیدن این زیر زمین ،حتما کت همراه داشته باشند .زیراقبرستان زیر زمینی پاریس  سرد است.

ترجمه :علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *