“آژنگ نیوز”:تبلیغات ضد برق در آمریکا از دهه ۱۹۰۰در یک نقاشی خیالی دیده می شود. این کارتون دارای یک مضمون اجتماعی یعنی مخالفت با بهره گیری از الکتریسیته است.این تصویر در سال۱۸۸۹ ترسیم شده و  سازنده آن ناشناخته است. این اثر هنری با عنوان “دیو بی بند و باری” ، به موضوع خطرات مرگ آور برق اشاره دارد ، که در آن زمان  یک نوآوری بود  و در زمان خلق این کارتون تنها چند سال از بهره گیری از برق می گذشت.

این تصویر مردی را نشان می دهد که در سیم های برق گیر کرده است ، او ظاهراً مرده است ، در حالی که افراد دیگر نیز روی زمین در حال سقوط  ویا فرار از الکتریسته هستند.البته این تصویر از یک رویداد واقعی ریشه میگیرد.

ضد برق - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به احتمال زیاد مرد گرفتار شده در سیم کشی جان فیکس است. در ۱۱اکتبر ۱۸۸۹ ، جان فیکس ، کارگر برقکار وسترن یونیون ، در پیچ و تاب سیم های برق بالای سر در خطوط تلگرافی فشار قوی در منطقه شلوغ منهتن کار می کرد. همانطور که جمعیت مشغول خوردن ناهار از روی زمین او را  نگاه می کردند ، او به یک کابل نزدیک به خودش دست زد.کابلی  که برای او ناشناخته بود ، این کابل به  یک خط AC فشار قوی ، اتصال  داشت. به محض لمس آن کابل ، فیکس دچار برق گرفتگی شده و فوراً کشته شد ، بدن او در پیچ و تاب سیم افتاده ، جرقه زده و می سوخت. این حادثه  وحشتناک در زمانی رخ داد که هزاران نفر زیر آن کابل برق ، جمع شده بودند ، ودود شدن! فیکس را نظاره میکردند. در نهایت یک ساعت طول کشید تا آتش نشانان سرانجام او را پایین بیاورند.

این حادثه موجب شهرت نامطلوب برق در بین مردم گردید.البته نباید با یک حادثه به نبرد با این فناوری مدرن روی می آوردند.

اما بهر حال  در آن زمان ،موجب  شهرت نامطلوب برق در بین بسیاری از مردم بود. در اواخر قرن نوزدهم ، مقررات ایمنی یا استانداردسازی کمی در این صنعت نوظهور وجود داشت. خطوط برق اغلب به اندازه کافی بر روی زمین نصب نشده بودند و اغلب  کابلها از ارتفاع سقوط می کردند که منجر به برق گرفتگی های متعددی کسانی می شد که به آنها  دست می زدند یا سعی می کردند آنها را بردارند ، بی آنکه از خطرات ناشی از آن آگاه باشند.  به همبن جهت  داستانهایی مانند مرگ  جان فیکس ،ظاهراً  موجب تصویر اینگونه نقاشی ها مبنی بر مخالفت با الکتریسیته بود. احتمالاً برای بسیاری از افراد یک غریزه طبیعی بود که در برابر بکار گیری  برق مقاومت کنند و تبلیغات ضد الکتریکی زیادی بوجود آید. اما در نهایت صنعت برق بهبود یافت و بسیاری از خطوط  و کابلها هم در زیر خاک مدفون شدند و خطر برق گرفتگی را از بین بردند ودر نتیجه  این بهره گیری از الکتریسته  به طور فزاینده ای پذیرفته شد.

ترجمه :احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *