“آژنگ نیوز”:موزه جلال و سیمین یکی از یادگارهای فرهنگی و ادبی برجای مانده از تاریخ معاصر ایران است. موزه خانه جلال و سیمین در واقع خانه ی شخصی این زوج بوده که به دست جلال آل احمد و هنگامی که همسرش سیمین در حال تحصیل در رشته ی زیباشناسی دانشگاه استنفورد بوده، ساخته شده است.

ساخت این خانه مربوط به ۷۰سال پیش است. در سال ۱۳۳۰، جلال آل احمد تصمیم می گیرد تا خانه ای مسکونی در زمینی که مدت ها قبل دراراضی شمیرانات خریداری کرده بود را بسازد و به همراه همسرش، در آن ساکن شوند.

WhatsApp Image 2021 08 29 at 22.06.12 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برای ساخت این منزل، جلال آل احمد با بودجه ی کلی ۵ هزار تومان که ۳ هزار تومان آن را هم قرض گرفته بود، کارش را شروع کرد. درباره ی ساخت این خانه جالب است بدانید که خودِ جلال، مستقیما در کار ساخت خانه مشارکت داشته است. او در نامه هایی که برای همسرش می فرستاده، از درد دست هایش در هنگام سنگ تراشیدن و آسیب هایی که به جسمش وارد شده بود، تعریف کرده بود.این خانه همچینین یکی از پایگاههای فعالیتهای فرهنگی بود.

به عنوان مثال کانون نویسندگان در همین‌ منزل شکل گرفته است. در واقع در سال ۴۶ انجمن نویسندگان وجود داشت که دولتی بود. جلال و ۱۵ نفر دیگر از آنجا جدا شده و به ‌گونه‌ای اعلام انشعاب کردند. جلسه‌ ای که کانون نویسندگان در آن شکل گرفت، در این خانه برگزار شد. این خانه محل رفت‌ و آمد کسان دیگری مانند شاملو و آیت‌الله طالقانی بوده است.

همچنین نزدیکی جلال به خانه ی نیما و حضور پیوسته نیما در این خانه، جلسات متعدد چند نفره با دوستان شاعر و نویسنده گان مختلف را فراهم می آورده است.

WhatsApp Image 2021 08 29 at 22.04.59 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در روز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در سالروز تولد سیمین دانشور، خانه موزه سیمین و جلال در محل خانه این زوج نویسنده و مؤلف توانمند کشورمان همراه تعداد زیادی از دوستداران ادب و هنر افتتاح شده است. این خانه که ساختمان ویلایی کوچکی در بن ‌بست ارض در محله دزاشیب تهران است، توسط شهرداری خریداری و احیا شده، بعوان مکانی برای تجمع ادب دوستان مورد توجه و اهمیت است. خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۱۴۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عکس:از علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *