“آژنگ نیوز”:اختراع چسب زخم مربوط به دوران مدرن است،امامراقبت از زخم و ترمیم زخم سابقه طولانی دارد. در حدود سال ۱۵۵۰قبل از میلاد ، مصری ها از عسل برای خواص ضد باکتری  آن استفاده کردند که این ویژگی به بهبود زخم های آلوده کمک می کند. بقراط ، پزشک و جراح یونانی ، در سال ۴۶۰ قبل از میلاد ، معروف به پدر دارو ، از سرکه برای درمان و بهبود زخم های باز استفاده کرده و سپس زخم را با برگ انجیر می پیچد تا از آسیب دیدگی یا عفونت در آینده جلوگیری کند.

پزشکان رومی از دیگر روشهای سنتی برای رفع آسیب استفاده میکردند.برخی از این روشها  در قرن اول میلادی شامل پمادهای سرب ، نقره و ادویه (زعفران ، آویشن و نعناع) بود. در اواخر قرن چهارم ، با سقوط امپراتوری روم ، همه این نوآوری ها در سال های آشفته فراموش شد و انسان ها قرن ها در انتظاربهره گیری ازپزشکی مدرن برای درمان زخمها بودند.

چسب۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

درمان مدرن با الگو برداری از فاضلاب!

در دهه ۱۸۶۰ ، جوزف لیستر شروع به استفاده از اسید کربولیک ، معروف به فنل ، به عنوان ضد عفونی کننده برای درمان زخم های جراحی کرد. جالب است بدانید که این دکتر مشهو، پس از مشاهده این کاربرد شیمیایی در تصفیه فاضلاب های بدبو ، این ایده را بکار برده است.

در سال ۱۸۸۷ ، رابرت وود جانسون به همراه برادرانش جیمز و ادوارد (بنیانگذار جانسون و جانسون؛راه اندازی این شرکت،مبدا  آغاز تولید یک محصول باند چسب مدرن است که تقریباً سه دهه بعد معرفی شد.) با الهام از ایده سر جوزف لیستر ، اولین پانسمان های جراحی استریل  را با شیوه تولید انبوه ساختند.

تاریخچه فعالیت های جانسون و جانسون نشان می دهد که به دلیل تلاش های این شرکت ، نوآوری های آنها  در زمینه  گاز جراحی استریل و باند زخم ؛ موجب تولید انبوه و تجاری این کالا شده است. در سال۱۸۸۸ ، فقط یک سال پس از تأسیس شرکت ، جانسون ایده ای برای بسته بندی برخی از محصولات ساخته شده توسط جانسون و جانسون ،شامل گاز استریل ، باند و پانسمان ؛ در جعبه هایی برای افرادی که در راه آهن کار می کردند و زخمی می شدند ، داشت.

بدین ترتیب شرکت  جانسون و جانسون اولین بسته های کمک های اولیه تجاری را ارائه دادند. سالها بعد ، در سال ۱۹۲۰یک کارمند خوش فکر شرکت ، با هدف حل مشکل همسرش ، محصولی را ایجاد کرد که زمینه رشد و توسعه شرکت را بسیار فراهم کرد. نام او ارل دیکسون و محصول ابتکاری وی Band_Aid (چسب زخم)بود! برای اختراع چسب زخم  دیکسون حق ثبت اختراع شماره ۱۶۱۲۲۶۷ در ایالات متحده ، تحت عنوان پانسمان جراحی ؛ در ۲۸ دسامبر ۱۹۲۶ صادر شده است.

ماجرا چگونه شکل گرفت؟

اما ماجرای کشف چسب زخم  چگونه شکل گرفت؟ارل دیکسون پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ییل در سال ۱۹۱۵ توسط شرکت جانسون و جانسون به عنوان خریدار محصولات پنبه استخدام شد. او در سال ۱۹۱۳ از دانشگاه ییل فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۱۵ به عنوان خریدار پنبه برای جانسون و جانسون کار کرد. دو سال بعد ، او با یک زن مهربان که برای کارهای خانه و آشپزی کمی تازه کار بود ؛ازدواج کرد !همسر کم تجربه اش اغلب در آشپزخانه خود را مجروح می کرد. او به سرعت متوجه شد که جوزفین ، عروس جدیدش ، هنگام کار در آشپزخانه به طور مداوم انگشتانش را زخمی  می کند.

به همین جهت نمونه اولیه و ابتدایی چشب زخم را برای درمان همسرش بکار گرفت. در آن زمان این باند ابتکاری  متشکل از گاز و نوار چسب جداگانه بود که اندازه آن را به میزان مناسب و مورد نیازبرش داده و ازاستفاده می کردند.اما این نوع درمان زخم  با چالش جدی روبرو شد ، زیرا فرد به تنهایی نمی توانست بانداژ را به دور انگشتان بپیچد و علاوه بر این ، باز کردن آن در حین کار و فعالیت مجدد امکان پذیر نبود.

از آنجا که دستان جوزفین به طور مکرر آسیب میدید و او همیشه دستان خود را با باند بزرگ می پوشاند ، ارل تصمیم گرفت یک نمونه جدید اختراع کند که همسرش به راحتی از آن استفاده کند و در عین حال ماندگاری طولانی داشته باشد. این ایده منجر به طراحی و ایجاد اولین باند چسب زخم شد. این محصول جدید  به ژوزفین اجازه می داد تا دستانش را بدون کمک بانداژ کند و از همه مهمتر ، زخم های کوچک در فعالیت های بعدی وی مشکل  ایجاد نمی کند.

زمینه های تولید انبوه

چسبی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیکسون بسیار هیجان زده شد و ایده را به رئیس خود خبر داد ، جیمز جانسون و رئیسش تصمیم گرفتند چسب زخم را در سال ۱۹۲۱برای مردم تولید کنند. جیمز وود جانسون از این ایده خوشش آمد و ارل دیکسون را به عنوان نایب رئیس جانسون و جانسون منصوب کرد. اولین چسب زخم ها  که دست ساز بودند ، دارای ابعاد ۳ اینچ و طول ۱۸ اینچ بودند ، اما تولید آنها نمی توانست  یک موفقیت بزرگ اقتصادی به شمار آید. زیرا فروش سال اول فقط ۳۰۰۰دلار بود .به این دلیل که اکثر مردم  نحوه کاربرد و  چگونگی استفاده از آنها  را نمی دانستند.

استراتژی این شرکت ، به عنوان یک روش مدرن برای بازاریابی ، چنین بود که برخی از فروشندگان را استخدام کرد که از طریق حضور در مطب پزشکان ، قصابی ها و داروخانه ها به مردم نحوه استفاده از باند چسب را نشان دادند. این استراتژی بسیار موثر بود و فروش محصول به طور قابل توجهی افزایش یافت.

ترجمه:احسان محرابی

سپس ، در سال۱۹۲۴، این شرکت دستگاهی را تولید کرد که چسب زخم جدید را به صورت انبوه تولید می کرد .یعنی با ۳ اینچ (طول) در ۰.۷۵ اینچ (عرض)  وبه مقدار زیاد. از همان زمان هم ،از پوشش نارنجی برای بسته بندی و باز و بسته کردن باند چسب استفاده میشد. این امر بهره گیری و کاربرد چسب زخم را بسیار آسان کرده بود. در نهایت این اقدامات موجب تحول در بهره گیری از چسب زخم گردید به گونه ای که کل فروش چسب زخم،هنگام مرگ دیکسون در سال ۱۹۶۱،رقم بسیار قابل توجه بیش از ۳۰ میلیون دلار بود.

ترجمه :احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *