“آژنگ نیوز”:شب سید محمد محیط طباطبایی،برگزار می شود.ششصد و پانزدهمین شب بخارا به یادبود استاد سید محمد محیط طباطبایی اختصاص داده شده است.

این برنامه با همکاری موزه ملی ایران، موزه ارتباطات، کمیته ملی موزه‌های ایران، شرکت ملی پست و کمیسیون ملی یونسکو، در ساعت سه بعدازظهر روز دوشنبه هشتم شهریورماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
سید محمد محیط طباطبایی (متولد ۱۲۸۰، زواره) تحصیلات ابتدایی را در در زادگاه خود گذراند، سپس تحصیلات خود را در مدرسه کاسه‌گران اصفهان ادامه داد، و زبان فرانسوی را آموخت. در سال ۱۳۰۲ به تهران رفت و از مدرسه دارالفنون دیپلم ادبی دریافت کرد و به مدرسه حقوق وارد شد. از سال ۱۳۰۶ مقاله‌های تاریخی و ادبی به قلم ایشان در نشریات معروفی چون «شفق سرخ» و «روزنامه ایران» منتشر می‌شد.

شب - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


محمد محیط طباطبایی ضمن خدمت در وزارت معارف و بعداً وزارت فرهنگ، به نگارش مقالات تحقیق ادامه می‌داد که در طی سالیان تعداد آنها از ۱۵۰۰ مقاله فراتر رفت. مدتی مدیریت مجله «آموزش و پرورش» (وابسته به وزارت فرهنگ) را به عهده داشت. خود مجله «محیط» را در سال ۱۳۲۱ و بار دیگر در سال ۱۳۲۶ دایر کرد. در سال ۱۳۳۷ از شغل معلمی بازنشسته شد. از همان سال به دعوت رادیو ایران برنامه رادیویی مرزهای دانش را دایر کرد که اختصاص به گفتارهایی در زمینه فرهنگ و ادب و تاریخ داشت. در سال ۱۳۶۹ به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. سید محمد محیط طباطبائی در روز سه‌شنبه بیست و هفتم مرداد ۱۳۷۱ هجری شمسی در آستانه نود سالگی در تهران درگذشت.
از آثار استاد سیدمحمد محیط طباطبایی می‌توان به: «تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران»، «مجموعه مقالات درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی»، «مجموعه مقالات درباره فردوسی»، «تحلیل مطبوعات ایران» و «خیامی یا خیام» اشاره کرد.
در این جلسه، جبرئیل نوکنده، احمد مهدوی دامغانی، مهدی محقق، جواد مجابی، محسن میرزایی، محمدجواد حجتی کرمانی، ناصرالدین پروین، جمشید کیافر، سید احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی درباره وجوه گوناگون زندگی و آثار سید محمد محیط طباطبایی سخنرانی خواهند کرد. همچنین از تمبر یادبود سید محمد محیط طباطبایی رونمایی خواهد شد.
شب سید محمد محیط طباطبایی در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
Telegram.me/bukharamag
Instagram.com/bukharamag
aparat.com/bukharamag
www.aparat.com/nationalpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *