“آژنگ نیوز”:چهارم شهریور سالگرد درگذشت «مهدی اخوان ثالث» ؛ شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی است. اخوان ثالث که ‌«م.امید‌‌» تخلص می‌کرد، در سال ۱۳۰۷ در مشهد به دنیا آمد. از ۱۶ سالگی به شاعری پرداخت و بر اثر تشویق استادش، شوق بیشتری به شعر پیدا کرد. از ۱۳۲۷ساکن تهران شد و به دبیری در مدارس پرداخت. او در سرودن شعر به سبک کلاسیک، در قصیده‌سرایی و غزل‌سرایی و سبک نو، طبع آزمایی کرده است.

مهدی اخوان ثالث در مطبوعات و رسانه ها  فعالیت گسترده ای داشت.از جمله در تلویزیون برنامه های متعددی رادر دهه ۵۰ اجرا کرد. از جمله برنامه ای برای کودکان با عنوان “قصه برای کودکان”که در زمستان سال ۱۳۵۲خورشیدی از شبکه اول تلویزیون ملی ایران هر هفته سه شنبه ها در ساعت ۱۸  پخش می شد.در این برنامه داستانهایی توسط او نقل میشد که جنبه های ادبی،اجتماعی و نیزنگاهی به  تاریخ معاصر داشت.

اخوان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به عنوان مثال در یک برنامه “قصه درخت پیر جنگل”اجرا شد که در این قصه به نقض قرار دادها بوسیله کشورهای بیگانه در شهریور ۱۳۲۰ اشاره شده .حمله آنها به ایران که موجب شد سربازان بیگانه در امور داخلی کشور ما دخالت کرده و به مردم امرو نهی  کنند عنوان می شود.در این گیر و دار ممانعت از کار مردم در جنگل شروع می شود که پدر و پسری از این وضع به شدت ناراحتند.سال اول سپری می شود. سال دوم نیز اول بدبختی آنهاست،زیرا پدر به بستر بیماری می افتد و پسر به فکر چاره…

 اخوان ثالث مدتی نیز عنوان استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‏‌های تهران تدریس می‏ کرد.همچنین کتابهای  ارغنون، آخر شاهنامه، برگزیده شعرها و حریم سایه‏‌های سبز از جمله آثار اوست. او از پیش‌کسوتان و صاحب‌نامان شعر نوی امروز فارسی و به ویژه شعر حماسی و اجتماعی است. شعر اخوان ریشه در ادبیات گذشته ایران دارد که هم از نظر زبان و هم از نظر مضمون، قوی و پربار است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *