“آژنگ نیوز”:”جرات کن بیکار باش”بهترین روش برای  برای دستیابی به آرامش معرفی شده است.برای دستیابی به آرامش در دنیای مدرن، در ابتدا مدل hygge وجود دارد، یک مفهوم دانمارکی که نتیجه و حاصل  ماندن در یک محیط ارام و بدون تنش است.سپس لگوم در دسترس قرار دارد  ،این هم یک  طرز فکر سوئدی در مورد رویکرد به زندگی با طرز فکر “همه چیز در حد اعتدال”است. البته روش دیگری هم در منطقه  اروپای شمالی وجود دارد که به عنوان راهی برای مقابله با زندگی روزافزون و اغلب استرس زا مورد توجه قرار گرفته است؛این شیوه بانام نیکسن شهرت دارد که یک مفهوم هلندی و به تعریف بسیار ساده یعنی اینکه هیچ کاری انجام ندهید.

نیکسن چیست؟

کارولین هامینگ ، مدیر عامل CSR Centrum ، یک مرکز مربیگری در هلند که به مشتریان در زمینه مدیریت استرس و بهبودی از فرسودگی شغلی، کمک می کند ، می گوید: “نیکسن” به معنای واقعی کلمه به معنای انجام هیچ کاری ، بیکاری یا انجام کاری بدون استفاده است. ” تمرین نیکسن می تواند به سادگی گشت و گذار در اطراف ، نگاه کردن به محیط اطراف یا گوش دادن به موسیقی باشد – به گفته او “تا زمانی که بی هدف باشد” ، و به منظور دستیابی به چیزی یا بهره وری انجام نشده باشد،برای دورکردن استرس مفید است.

رووت ونهوون ، جامعه شناس و استاد دانشگاه اراسموس روتردام در هلند که در مورد شادی تحقیق می کند ، می گوید: “فقط روی صندلی بنشینید یا به بیرون پنجره نگاه کنید”.او می افزاید:” حتی اجازه بدهد ذهن شما سرگردان شود تا اینکه بر جزئیات یک عمل تمرکز کنید.

ونهوون می گوید: “ما باید لحظاتی آرامش داشته باشیم و آرامش را می توان با فعالیتهای آسان و نیمه خودکار مانند بافتنی بافتن، ترکیب کرد.یکی از جنبه های هنر زندگی این است که دریابید چه راه هایی برای آرامش بیشتر مناسب شماست. الزاماً یک رویکرد همه جانبه وجود ندارد”. او اضافه می کند که “شما متوجه خواهید شد که هر کدام از رفتارها طی چند مرحله آزمون و خطا برای شما موثرتر است.”

نیکسن چه مزایای بالقوه ای دارد؟

در هلند ، نیکسن از نظر تاریخی مدتهاست که دیگربه عنوان تنبلی یا برعکس مولد بودن ؛شناخته نمی شود.همچین حتی خارج از هلند نیز  با افزایش سطح استرس در سطح جهان ؛ تأثیرات آن بر سلامت ، مانند مقابله با فرسودگی شغلی ، از سوی جامعه پزشکی بیشتر شناخته می شود .بر این اساس انجام هیچ کاری به طور فزاینده ای به عنوان یک تاکتیک مثبت و مقابله با استرس مطرح می شود.

what is niksen 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ایو اکمن ، مدیر آموزش مرکز علوم بزرگتر خوب در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، که سطح ملی استرس را در میان بزرگسالان و نوجوانان در ایالات متحده تحقیق میکند ، می گوید: همه به دنبال راهی برای بازگشت به آسایش و ارتباط  در این دنیای دلهره آورهستند.

به گفته ونهوون که مدیر پایگاه جهانی شادی ، آرشیو تحقیقات مربوط به لذت بردن از زندگی است ، مزیت مهم نیکسن این است که می تواند به افراد در ارائه ایده های جدید کمک کند. او می گوید: “حتی زمانی که در وضعیت نیک هستیم ، یا کاری نمی کنیم ، مغز ما هنوز در حال پردازش اطلاعات است و می تواند از قدرت پردازشی موجود برای حل مشکلات رسیدگی نشده استفاده کند”. این  موضوع می تواند در راه حل موفقیت آمیزی برای حل یک مشکل در حال پیاده روی یا یک ایده تجاری عالی در هنگام خیال پردازی نیز خود را نشان دهد.

تحقیقات  جدید همچنین از این ایده حمایت می کند که انجام کارهای ساده ای که به ذهن شما اجازه می دهد تا سرگردان نشود ، می تواند امکان دستیابی به راه حلهای خلاقانه را تقویت کند ، حتی توانایی شما را برای حل مشکلی که قبلاً درحل آن گیر کرده اید  رابهبود بخشد. مطالعه ای که در 2013 در Frontiers in Psychology در مورد جوانب مثبت و منفی ذهن سرگردان منتشر شد ،  نشان داده که این فرایند می تواند به فرد در رسیدن به اهداف خود کمک کرده و در مورد اقدامات لازم برای دستیابی به این اهداف شفاف سازی کند.

مردم چگونه نیکسن را تمرین می کنند؟

برای بسیاری ، انجام هیچ کاری به آن سادگی که به نظر می رسد نیست. در واقع ، نشستن و خیره شدن از پنجره به عنوان مثال می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. هامینگ می گوید حتی ممکن است در ابتدا بسیار وحشتناک به نظر برسد ، زیرا اغلب  مردم عادت دارند همیشه در حال انجام کاری باشند. او مشتریان خود را تشویق می کند تا ناراحتی را پشت سر بگذارند و هر روز چند دقیقه وقت بگذارند تا نیکسن را تمرین کنند (او توصیه می کند از این منبع برای پاسخگویی به مشکلات استفاده کنید) و تا مدت زمان طولانی تری کمترکار کنند . او می گوید: “جرات کن بیکار باش.” “همه چیز این است که به زندگی اجازه دهیم مسیر خود را طی کند و ما را برای یک لحظه از تعهدات رها کند.”

نقاط ضعف احتمالی نیکسن چیست؟

اکمان می گوید: تحقیقات علمی نشان می دهد که اشکال بیکار شدن طولانی مدت ذهن می تواند تاثیر منفی هم داشته باشد و منجر به فقدان  احساس سرزندگی شود.همچنین ممکن است برخی اثرات فیزیولوژیکی را نیز به همراه داشته باشد

به همین جهت ، تمرین مداوم نیکسن عملی نیست  وما نمی توانیم همیشه کاری انجام ندهیم. به گفته ونهوون ، در نظر گرفتن زمان برای استراحت همراه با یک شیوه زندگی فعال می تواند مزایای نیکسن را به حداکثر برساند. او می گوید: “اگرچه استراحت عملکردی مفید است و ممکن است باعث شود فرد بعد از فعالیت احساس بهتری داشته باشد ، اما این راه اصلی خوشبختی به معنای رضایت از زندگی نیست.” بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 بر روی افراد مسن انجام شد ، در حقیقت ، افرادی که در فعالیت های مولدتر شرکت می کنند ، به دلیل ارتباطات اجتماعی قوی تر و احساس خودکارآمدی قوی تر ، شادتر هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که شادی بهره وری را ایجاد می کند ، به این معنی که بین آرامش ، شادی و بهره وری رابطه وجود دارد.

ونهوون می گوید  با در نظر گرفتن تمام روشها،آنچه که همه چیز به آن مربوط می شود این است که دریابید چه راههایی برای آرامش بیشتر مناسب شماست .

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *