“آژنگ نیوز”:لاهیجان از قدیمی‌ترین شهرهای گیلان است که در زمان اشکانیان دژی در ۶کیلومتری شهر به نام کهندژ وجود داشته‌است. این دژ در قرن هفتم تا زمان حملهٔ مغولان پابرجا بود که بعد آن ویران شد. قبل از اسلام شهر از سه بخش کهندژ، شهرستان و بازار تشکیل می‌شد که در سال ۷۰۹ه‍.ق یا در ۷۰۵ه‍. ق با حمله اولجایتو ویران شد و ۲۰ سال بعد در سال ۷۲۹ه‍.ق از نو ساخته شد.

تا قرن چهارم تابع سلسله‌های دیلم بود که زمانی بر منطقه حکم می‌راندند. تازه از اول قرن چهارم هجری بود که مرکزیت منطقه از کوه به جلگه منتقل شد. در قرون سوم تا پنجم هجری شهر لاهیجان در محل روستای فعلی چفل، در میانهٔ راه امروزی بازکیاگوراب به سیاهکل قرار داشت و از قرن پنجم کم‌کم به محل امروزی انتقال یافت

لاهیجان دهه40 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
شهر لاهیچان در دهه ۴۰ خورشیدی

لاهیجان دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است اما در تاریخ معاصر دوره طلایی لاهیجان در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شروع شد. توسعه نوغانداری و تجارت ابریشم و کشت چای منجر به تجدید حیات شهر شد. در این دوره این شهر مرکز تجارت ابریشم و دارای چندین ساختمان با سقف فلزی برای خشک کردن پیله‌ها بود در ۱۹۰۲ در لاهیجان بود که اولین کشت چای به ابتکار کاشف السلطنه کنسول وقت ایران آغاز شد. زان پس تپه‌های لاهیجان تدریجاً از باغات چای پوشیده شد و کارخانه‌ها برای فراوری چای در شهر و حومه اش تاسیس شدند (اولین کارخانه در ۱۹۳۲ تاسیس شد).

در حال حاضر لاهیجان بزرگترین شهر شرق استان گیلان و ۱۰۹ مین شهر پرجمعیت ایران است.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *