“آژنگ نیوز”:در تاریخ حکایت نویس نباشید، بلکه چنان باشید که در مورد شما حکایت بنویسند.اینکه داستان و حکایت دیگران را بنویسی و نقل کنی، چه سودی دارد؟  تو جوری زندگی کن که حکایت زندگی تو را بنویسند. من به این حکمت، حکمت به من چه می گویم که مورد تاکید شمس و مولوی است. چیزهایی که در مقام عمل سودمند نیستند نباید وارد آن مباحث گردی که مولوی در کلیات شمس به آن تاکید کرده است.

گویند در سقسین شخصی دو کمان دارد   

زان هر دو یکی گم شد، ما را چه زیان دارد؟

گویند که در یکی از روستاهای اطراف ماوراء النهر، شخصی که اصلا او را نمی شناسیم، دو تا کمان داشت که یکی از آن کمان ها گم شد، این ماجرا چه سودی برای من دارد؟ فرض کنید من تحقیق کردم و فهمیدم این خبر صحیح است، به من چه؟ در همین کتاب نقل می شود که شمس به جوحی که یکی از عقلا المجانین بود مثل بهلول، به او گفتند که هدایا و خوانچه هایی می برند، او گفت به من چه؟ گفتند آخه به خانه تو می برند. گفت به تو چه؟

تاریخ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یعنی من باید به دنبال چیزهایی بروم که به خودم مربوط است اگر خوانچه را به طرف خانه من نمی برند، به من ربطی ندارد. اگر به طرف خانه من می برند، به شما ربطی ندارد و به تو چه. تو برو به کار خودت برس و به زندگی خودت برس. من به این می گویم حکمت به من چه؟

یعنی ما باید به دنبال علومی برویم که این علوم به زندگی عملی ما موثر افتد. شما بسیاری از مباحث را وقتی می دانید، با وقتی که نمی دانید، تفاوتی در زندگی تان نمی کند. البته اهالی دانشگاه باید این کار را بکنند اما بحث من بر سر این است که وقتی بناست زندگی ما بهتر بشود، ما بعنوان انسانی که قصدش، اصلاح خودش هست و اصلاح جامعه خودش، باید به دنبال مسائلی برویم که سودی  داشته باشد ؟ البته شکی نیست که اگر شما بخواهید  صاحب شغلی بشوید، در یک شغل و فن و هنر خاصی باید متخصص شوید و برای آنکه متخصص بشوید باید کتاب هایی که مربوط به آن فن و هنر و علم هستند را یاد بگیرید و این مسلم است ولی می خواهم بگویم که وقتی از شغل گذشتیم، بقیه زندگی مان را باید به دنبال کدام دانستن ها برویم؟ بقیه زندگی مان را باید به دنبال  دانستن هایی برویم که وقتی آنها را می دانیم تغییری در ما ایجاد می شود وگرنه چه سودی  دارد که بدانیم در فلان کهکشان که میلیاردها سال نوری با ما فاصله دارد چه می گذرد؟ من می گویم به جز از یک رشته فنی خاص که چاره ای نداریم که در آن متخصص شویم، برای آنکه شغل و حرفه ای را  برعهده بگیریم، غیر از این، بقیه عمرتان را صرف چیزی بکنید که سودی برای هستی تان داشته باشد.

نوشته ای از:آذرخش مکری

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *