“آژنگ نیوز”: لوور ، یا بطور  کامل موزه فرانسوی لوور ، و با نام رسمی لوور بزرگ یا گران لوور فرانسه ، موزه ملی و گالری هنری فرانسه است.این موزه در بخشی از یک کاخ بزرگ و عظیم  در پاریس واقع شده است.  

موزه در  ساحل سمت راست  رودخانه سن پاریس در بنایی  مربوط به قرن دوازدهم ،یعنی قلعه فیلیپ آگوستوس قرار دارد. در این موزه مجموعه ای  از آثار  تمدن های باستان تا اواسط قرن نوزدهم وجود دارد که آن را به  پربازدیدترین موزه هنر در جهان تبدیل کرده است.

تاریخچه ساختمان

در سال 1546 فرانسیس من، که یک مجموعه دار هنری بزرگ بود، اقدام به ترمیم این قلعه قدیمی کرد ودر یکی از بخشهای این قصر و قلعه اقامت نمود.او قسمتی از کاخ را هم به محل نگهداری آثار هنری گرد آوری شده اش اختصاص داد. این بخش با عنوان ساختمان فرانسیس تنها بخش کوچکی از لوور فعلی بود،که بعدا توسط  معمار Pierre Lescot تکمیل شد. این بخش اصلی امروز در جنوب غربی Currée است.

سپس در قرن هفدهم، بخشهای دیگری به این مجتمع ساختمانی توسط لوئیس XIII و لوئیس XIV افزوده شد. کاردینال د ریچلیو، وزیر ارشد لوئیس XIII، آثار هنری عالی برای پادشاه را به دست آورد. همچنین لوئیس XIV و کاردینال مازارین، این مجموعه های هنری برجسته را تکمیل کردند.

image 179 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لوئیس چهاردهم در سال 1682 بارگاه خود را به ورسای منتقل کرد ودر محل اقامت سلطنتی آن سکونت گزید.اما ایده استفاده از لوور به عنوان موزه عمومی از قرن 18 آغاز شد. Comte d’Angiviller به ساخت و برنامه ریزی گراند گالری کمک کرد و به خرید عمده آثار هنری ادامه داد. در سال 1793 دولت انقلابی موزه مرکزی هنر در گراند گالری را برای عموم گشود. زیر ناپلئون به گسترش Cour Carrée وافزودن یک بال در شمال در امتداد خیابان Rivoli اقدام کرد.

در قرن نوزدهم دو بال بزرگ ، گالری ها و غرفه های آنها که به غرب گسترش می یافتند ، تکمیل شدند و ناپلئون سوم مسئول نمایشگاهی بود که آنها را افتتاح کرد. به این ترتیب لوور تکمیل شده؛ مجموعه وسیعی از ساختمانها بود که دو چهار ضلعی اصلی  راتشکیل  داده و دو حیاط بزرگ را در بر گرفته بود.

مجتمع ساختمانی لوور در دهه 1980 و 90 تحت بازسازی اساسی قرار گرفت، تا موزه قدیمی در دسترس بازدیدکنندگان خود قرار گیرد. به همین منظور ، یک مجموعه زیرزمینی وسیع از دفاتر ، مغازه ها ، فضاهای نمایشگاهی ، محل های ذخیره سازی و پارکینگ ها ، و همچنین یک سالن اجتماعات ، یک انبار اتوبوس توریستی و یک کافه تریا ، در زیر حیاط های مرکزی لوور Cour Napoléon و Cour du Carrousel ساخته شدند. ورودی این مجموعه در سطح زمین در مرکز Cour Napoléon واقع شده بود و توسط یک هرم بحث برانگیز فولاد و شیشه طراحی شده توسط معمار آمریکایی I.M. Pei تکمیل شده است.

image 182 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مجتمع زیرزمینی که دارای امکانات پشتیبانی و امکانات عمومی بود، در سال 1989 افتتاح شد. در سال 1993 ، در 200امین سالگرد موزه ، بخش بازسازی شده ریشلیو ، که قبلا توسط وزارت دارایی فرانسه در اختیار گرفته شده بود ، افتتاح شد. برای اولین بار ، کل موزه لوور به اهداف موزه ای اختصاص یافت. بال جدید که توسط Pei نیز طراحی شده بود ، بیش از 230،000 فوت مربع (21368 متر مربع) فضای نمایشگاهی داشت که در اصل مجموعه هایی از نقاشی ، هنرهای تزئینی و هنرهای اسلامی و اروپایی را در خود جای داده است.

سه حیاط داخلی با سقف شیشه ای مجسمه های فرانسوی و آثار هنری آشور باستان را به نمایش گذاشته است. مجموعه در حال گسترش هنر اسلامی این موزه بعداً در سال 2012 افتتاح شد. برای همین معماران ایتالیایی ماریو بلینی و رودی ریچیوتی حیاط داخلی دیگری را در زیر سقف موج دار طلایی رنگ از شیشه و فولاد ،ایجاد کردند.

شعبه های  جدید لوور در قرن 21

در سال 2012 یک موزه وابسته به  لوور در شهر لنز در شمال فرانسه برای بازدید عموم افتتاح شد. این موزه که توسط معماران ژاپنی کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا طراحی شده است ، به منظور تقویت اقتصاد منطقه و کاهش جمعیت در سایت پاریس در نظر گرفته شده است. پنج سال بعد ، پس از تقریباً یک دهه تأخیر ، موزه لوور ابوظبی در ساختمانی که توسط ژان نوول معمار فرانسوی در جزیره سعدیات ، قطب فرهنگی برنامه ریزی شده امارت طراحی شده بود ، افتتاح شد.

این نهاد جدید نتیجه توافق بحث برانگیزی بین دولت های فرانسه و امارات متحده عربی بود که در آن موزه لوور نام خود ، بخشهایی از مجموعه خود و تخصص خود را برای مدت 30 سال به موزه نوپای اماراتی اجاره داد.

مجموعه نقاشی

لوور2 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مجموعه نقاشی لوور یکی از غنی ترین مجموعه نقاشی های جهان است که نمایانگر تمام دوره های هنر اروپا تا انقلاب 1848 است.مجموعه نقاشی های فرانسوی لوور از قرن 15 تا 19 در جهان بی نظیر است و همچنین دارای بسیاری از شاهکارهای نقاشان دوره رنسانس ایتالیا از جمله مونالیزا لئوناردو داوینچی (حدود 1503–19) و آثار فلاندی و هلندی است. نقاشان دوره باروک

دپارتمان هنرهای تزئینی گنجینه های پادشاهان فرانسه – برنز ، مینیاتور ، سفال ، ملیله ، جواهرات و مبلمان – را به نمایش می گذارد ، در حالی که در گروه آثار باستانی یونان ، اتروسک و روم دارای معماری ، مجسمه سازی ، موزاییک ، جواهرات و سفال قرار گرفته است. دپارتمان آثار باستانی مصر در سال 1826 تاسیس شد تا مجموعه هایی را که در طول جنگهای ناپلئون در مصر بدست آورده بود ، سازمان دهد. اما  در نهایت باید به بخش آثار باستانی خاور نزدیک برای مجموعه هنرهای بین النهرین  اشاره شود که از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *