“آژنگ نیوز”:رودخانه کارون از دیرگاه تا امروز پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین و طولانی ترین رودخانه ایران با طول ۹۵۰ کیلومتر بوده است؛ این رودخانه از زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گرفت و در خلیج فارس آرام می‌‌گرفت.رود کارون با درازای ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود ایران بود و همچنین تنها رود ایران است که قابل کشتیرانی بوده است.ولی متاسفانه اکنون بدلیل احداث غیرمهندسی برخی سدها و انتقال آب به نواحی دیگر کشور و خصوصا عدم لایروبی در سالهای اخیر این امکان حیاتی از دست رفته است.

image 168 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در طی ۳۰ساله اخیربا ته‌نشینی رسوبات و شناورهای صیادی، این رودخانه برای کشتیرانی غیرقابل استفاده شده‌است. انجام طرح‌های لایروبی رودخانه، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل است.
۲۳ میلیون مترمکعب از رودخانه کارون باید لایروبی شود که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از این میزان، مربوط به لایروبی در محدوده شهر اهواز است.
در سنگ نبشته‌های باستانی نام این رود به شکل کرن، کرنگ و کوهرنگ نامیده می‌شد، برخی باستان‌شناسان اعتقاد دارند کارون همان رود باستانی کوپرتس است. همانگونه که لرد کرزن گفته است، کارون همان #پازیتیگرس به معنای دجله قدیمی است، زمانی که اعراب به ایران حمله کردند به کارون، دجیلاهواز نام نهادند، دجیل به معنای دجله کوچک است. برخی سیاحان قدیمی نیز نام نهر_الازرق را بر این رود نهاده‌اند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *