“آژنگ نیوز”:در معرفی نشریه تمدن باید عنوان کرد که:یکی از نشریات مهم زمان مشروطیت، دوره، نشریه «تمدن» است. «تمدن»، یک نشریه خبری ـ تحلیلی با موضوعات متنوع بوده که تا دو ماه هفته‌ای یک نوبت و پس از دو ماه، هر هفته دو نوبت منتشر می‌شده است. مدیر «تمدن»، محمدرضا مدیرالممالک، شخصیتی مشروطه‌خواه بوده و هدف و اهمیت و نگاه کلی این روزنامه را به حوادث ایران، خصوصاً مشروطیت بیان می کرده است. در سر مقاله شماره اول، هدف از انتشار این نشریه را حوادث ایران، خصوصاً فواید مشروطیت عنوان گردیده است..
این نشریه در سال ۱۳۲۴ق. در مطبعه خورشید در طهران توزیع شده است. قیمت اشتراک در دارالخلافه طهران ۱۲قران، سایر ولایات داخله۱۷قران، قفقاز و روسیه ۴منات، هندوستان۷روپیه و اعلانات سطری ده‌شاهی بوده است.

image 87 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در بالای عنوان، عبارت «هوالله حسبی» و در زیر عنوان این عبارت در همه شماره‌ها آمده است: «این روزنامه که بیغرضانه آیینه عیب نمای ملی است مسلک نگارشش ارائه طریق صلاح مملکت و فلاح ملت و استحکام اساس سادات و حریت و انتشار نکات جالبه توجه و دقت اعضاء محترم مجلس شورای ملی خواهد بود مقالات عام المنفعه پذیرفته و درج خواهد شد.»
معمولاً ستون اول و دوم صفحه اول، مخصوص درج سرمقاله است که به قلم مدیر روزنامه نوشته شده است. مدیر روزنامه در نشریه خود از بازگو کردن تاریخ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ابایی نداشته و پیشنهاداتی را از نویسندگان مختلف آورده و شخصیت‌های دولتی را مورد بازخواست قرار داده است. این نشریه علاوه بر پایتخت و مسائل مربوط به عصر مشروطه در این شهر به بیان حوادث و رخدادهای دیگر شهرهای ایران نیز پرداخته و حوادث جالبی را آورده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *