“آژنگ نیوز”:معرفی یک اثر تاریخی از بندر انزلی .از زمان دقیق احداث بلوار انزلی تاریخ دقیقی در دست نیست. اما آنچه مشخص است در زمان های قدیم بلوار به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شد. بلوار فوقانی از شیر سنگی به سمت پل انزلی و بلوار تحتانی از شیر سنگی به سمت موج شکن انزلی است.

زمان احداث بلوار فوقانی به قبل از سالهای دهه ۱۳۰۰ خورشیدی و بلوار تحتانی به بعد از آن باز میگردد.بر طبق اسناد باقیمانده، آبادانی بلوار و تبدیل آن به پارک مدرن و امروزی، در زمان میرزا عباس خان عمید همایون(عمیدی) شهردار وقت بندر انزلی صورت گرفته است و گفته می شود که پلان معماری آن از روی یکی از پارک های باکو اقتباس گردیده و نام بلوار (بولوار) به همین دلیل بر آن گذاشته شده است.

image 39 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همزمان با پایان یافتن عملیات احداث بلوار فوقانی در سال ۱۳۱۷ هنرمندی چیره دست به نام سید محمد حبیب محمدی لاهیجانی شیر سنگی ورودی اصلی بلوار را می سازد. نام سازنده و تاریخ نصب شیر در زیر و سمت راست سینه شیر مشخص است.

در میانه جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ قسمت ابتدایی بلوار فوقانی توسط نیروی هوایی روسیه بمباران می شود و قسمتی از اسکله آن از بین می رود و تا مدتها به همان صورت باقی می ماند. در سال ۱۳۳۴ شرکت « هود» برنده مناقصه ترمیم  و گسترش سد بلوار  به مبلغ حدود ۸۰۰،۰۰۰ تومان می شود.اسکله فعلی بلوار انزلی همان اسکله ساخته شده در سال ۱۳۳۴ است که حدود سه متر جلو تر از اسکله سابق آن ساخته شده است. با گسترش اسکله بلوار مساحت آن از حدود سی هکتار به بیش از سی و پنج هکتار افزایش می یابد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *