“آژنگ نیوز”:منار جنبان اصفهان یک بنای کم نظیر در جهان است.احتمالاً ساختاری مشابه با این مدل معماری در جایی به غیر از ایران فعلا سالم وجود نداشته باشد.منار جنبان یک سازه معماری ویژه و تاریخی  بوده که  دارای دو قسمت شکل ستون است و اگر یک مناره را تکان دهید ، دیگری نیز تکان می خورد! البته منار جنبان های دیگری هم  در ایران وجود دارد، اما مشهورترین منار اصفهان است.

اساساً این مکان زیارتگاهی است متعلق به عارفی به نام عمو عبدالله کارلدانی. منار جانبان در سال 1316 میلادی ، در زمان ایلجایتو از خاندان ایلخانی ساخته شد. در آن زمان ، این ساختمان بهترین نمونه از هنرهای معماری بود. همچنین لازم است بدانید که همه منارجنبانهای احتمالی ساخته شده درسراسر جهان در یک دوره 30 ساله در زمان سلسله تیموریان ساخته شده اند.

image 20 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
منار جنبان اصفهان در سال 1287 خورشیدی

ارتفاع هر مناره 7.5 متر است و توسط یک راه پله مارپیچ به سقف متصل می شوند. این ساختمان به سبک مغولی ساخته شده است و فقط دارای یک ایوان است (یک سالن یا فضای مستطیل شکل ، معمولاً طاقدار ، از سه طرف دیواره و یک سر آن کاملاً باز). دو مناره تا پایان عصر صفویه به ساختمان اضافه شده اند. جالب ترین واقعیت در مورد این مناره ها لرزش همزمان آنها نیست ، بلکه رمز و راز این لرزش ها است. تاکنون ، هیچ کس به طور دقیق نمی داند که چرا این مناره ها  با این شیوه ، تکان می خورند .اما نزدیکترین حدس این است که این حرکات به دلیل اثر داپلر است. از آنجا که مناره ها از هر لحاظ یکسان هستند ، حرکت یکی باعث تأثیر مشابه دیگری خواهد شد. همچنین ، از نظر تزئینات ، منار جانبان دارای کاشی های آبی و فیروزه ای زیبایی با اشکال چهار ستاره و چند جانبه است.

منار جنبان در ضلع غربی اصفهان ، تقریباً در حاشیه شهر ، در بلوار آتشگاه واقع شده است. نزدیکترین مکانهای تاریخی به این مکان ،آتشکده  و کلیسای جامع وانک است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *