“آژنگ نیوز”:کتاب”تاریخ‌بنیادی”منتشر شد. نویسنده: فریدریش ماینکه، ترجمه عباس زریاب خویی / نشر خوارزمی، ۸۴۸ صفحه، ۲۲۰ هزار تومن.

درباره کتاب

این کتاب،ترجمه‌ای قدیمی از عباس زریاب خویی است  (که سال ۱۳۷۳ از دنیا رفت) که تا حالا چاپ نشده بود. این‌طور که ناشر در مقدمه نوشته مرحوم زریاب کل کتاب را ترجمه کرده بوده جز مقدمه آیزایا برلین بر کتاب و موخره‌ای درباره نویسنده که این دو بخش را شهاب طالقانی (ویراستار کتاب) ترجمه کرده است.

image - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کتاب «تاریخ بنیادی» نوشته ی «فردریش ماینکه»، یکی از بحث برانگیزترین مورخان و اندیشمندان قرون نوزده و بیست آلمان است که در ابتدا با نازیسم همراه بود ولی بعد علیه آن شورید. ماینکه در این کتاب به آرای فیلسوف و مورخ ایتالیایی «جامباتیستا ویکو» رجوع می کند که همانند «ابن خلدون» بر اهمیت علوم انسانی و پرداختن به تاریخ ملل مختلف و بررسی گذشته و حال انسان ها از دریچه ی تاریخ ملت ها در هر دوره و جغرافیایی، تاکید داشت. درواقع آن اندیشه ی ریاضیاتی محض دکارتی که بر سیطره، تاثیر و وقوف تاریخ و تحولاتش در زیست انسانی هیچ وقعی نمی گذاشت، برای ویکو مسئله ای اساسی بود که به واسطه ی دیدگاهی که به تاریخ گرایی شهره است، نمود یافت. کتاب «تاریخ بنیادی» درواقع تلاش ماینکه است برای بررسی و تجزیه و تحلیل آغاز جنبش تاریخ گرایی و تاثیر عمیقش بر فهم بشر از جهان و انسان، همانطور که ویکو به آن معتقد بود: «تاریخ را می توان فهم کرد چون انسان است که آن را ساخته و به اینجا رسانده است و هرکس چیزی را ساخته باشد می تواند همان چیز را هم فهم کند.»

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *