“آژنگ نیوز”:این روزها یوگا راهی برای بازگشت آرامش به زندگی است.زیرا بیماری همه گیر COVID-19 فراتر از تأثیر فوری بر سلامت جسمی ، همچنین موجب  درد و رنج ذهنی ،مشکلات روانشناختی و مشکلات روحی ، از جمله افسردگی و اضطراب را تشدید کرده است.

از طرف دیگر محدودیت های مربوط به همه گیری در اشکال مختلف در بسیاری از کشورها ادامه دارد. این امر هم نیاز مبرم به پرداختن به ابعاد بهداشت روانی ؛ علاوه بر جنبه های سلامت جسمی را برجسته کرده است.

در چنین شرایطی  توانایی های ورزش یوگا در زمینه ارتقا سلامت جسمی و روحی افراد اهمیت می یابد. در طی همه گیری کورونا ، روند رو به رشدی از مردم در سراسر جهان که یوگا را برای سالم و جوان شدن و مبارزه با انزوای اجتماعی و افسردگی مورد توجه قرار می دهند؛ مشاهده شده است. یوگا همچنین نقش مهمی در مراقبت های روانی-اجتماعی و توان بخشی بیماران COVID-19 در قرنطینه و انزوا دارد. به ویژه در از بین بردن ترس و اضطراب آنها نیزبسیار مفید است.

سازمان بهداشت جهانی از یوگا به عنوان ابزاری برای بهبود سلامتی در برنامه اقدام جهانی خود درباره فعالیت های بدنی 2018-2030 یاد می کند: شعار این سازمان نیز چنین است: افراد فعال تر برای جهانی سالم تر.

یونیسف می گوید بچه ها می توانند بسیاری از سبکهای  یوگا را بدون هیچ گونه خطری تمرین کنند و از مزایایی همانند بزرگسالان بهره مند شوند. این مزایا شامل افزایش انعطاف پذیری و تناسب اندام ، ذهن آگاهی و آرامش است.

یوگا چیست ؟

یوگا یک عمل جسمی ، ذهنی و معنوی باستانی است که از هند آغاز شده است. کلمه “یوگا” از زبان سانسکریت گرفته شده و به معنای پیوستن یا اتحاد است که نمادی از اتحاد بدن و هوشیاری است.

image 171 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یوگا ،امروزه به اشکال مختلف در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنان محبوبیت بیشتری پیدا می کند.به همین جهت دارای اهمیت ویژه ای شده است . به گونه ای که سازمان ملل متحد با شناخت درخواست تجدید نظر جهانی خود در مورد ورزش یوگا ، در تاریخ 11 دسامبر 2014 ، با قطعنامه 69/131، 21 ژوئن را به عنوان روز جهانی یوگا اعلام کرد.

روز جهانی یوگا با هدف افزایش آگاهی در سراسر جهان از بسیاری از مزایای تمرین یوگا است.

پیش نویس قطعنامه تأسیس روز جهانی یوگا توسط هند پیشنهاد و توسط 175 کشور عضو با سابقه تأیید شد. این پیشنهاد اولین بار توسط نخست وزیر نارندرا مودی در سخنرانی خود در هنگام افتتاحیه شصت و نهمین جلسه مجمع عمومی مطرح شد ، که در آن وی گفت: “یوگا هدیه ای بسیار ارزشمند از سنت باستان ما است. یوگا تجسم وحدت ذهن و بدن ، فکر و عمل است … یک رویکرد جامع [که] برای سلامتی و سلامتی ما ارزشمند است. یوگا فقط ورزش نیست. این راهی برای کشف حس یکرنگی با خود ، جهان و طبیعت است. “

این قطعنامه دلیل اختصاص این روز را  “به سبب اهمیت افراد و جمعیتها در زمینه انتخاب زندگی سالمتر و پیروی از الگوهای سبک زندگی که باعث سلامتی می شوند” ذکر می کند. در همین راستا ، سازمان بهداشت جهانی همچنین از کشورهای عضو خود خواسته است تا به شهروندان خود در کاهش بی تحرکی ، که در میان ده علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان قرار دارد و عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی ، سرطان و دیابت است ، کمک کنند.

اما یوگا چیزی فراتر از یک فعالیت بدنی است. به گفته یکی از مشهورترین پزشکان آن ، مرحوم B. K. S. Iyengar ، “یوگا روش های حفظ یک نگرش متعادل در زندگی روزمره را پرورش می دهد و فرد در انجام اعمال خود مهارت  و توانایی بیشتری می یابد.”

مترجم احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *