“آژنگ نیوز”:آکروپلیس آتن قابل توجه ترین و کاملترین مجموعه باستانی یونان است که تاکنون پا بر جا باقی مانده است. این مکان تاریخی بر روی تپه ای با ارتفاع متوسط ​​(156 متر) واقع شده که در نزدیکی شهر آتن قرار دارد.

ابعاد کلی آن تقریباً 170 در 350 متر است. تپه از هر طرف به غیر از ضلع غربی صخره ای و شیب دار است و دارای یک راس گسترده و تقریباً مسطح است. دیوارهای استحکاماتی مستحکم است که  بیش از 3300 سال قله آکروپولیس را محاصره کرده اند.

اولین دیوار استحکامات در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شد و محل اقامت حاکم محلی مایکنی را محافظت می کرد. در قرن 8 قبل از میلاد ، آکروپلیس به تدریج با ایجاد فرقه آتنا ، الهه حامی شهر ، یک شخصیت مذهبی پیدا کرد. این محراب مقدس در دوره باستان (اواسط قرن 6 تا اوایل قرن 5 قبل از میلاد) به اوج خود رسید.

image 101 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در قرن پنجم قبل از میلاد،یک برنامه بلند پروازانه ساختمانی را به رهبری پریکلس،انجام دادند که شامل تعداد زیادی از بناهای تاریخی از جمله پارتنون ، ارشتیون و پروپیلایا بود. این بناها توسط گروهی استثنایی از معماران (مانند اکتینوس ، کالیکراتس ، منیسکلس) و مجسمه سازان (مانند فیدیاس ، الکامنس ، آگوراکریتوس) ساخته شده اند که یک تپه سنگی را به یک مجموعه منحصر به فرد تبدیل کرده اند ، که به منادی ظهور اندیشه کلاسیک یونان و هنر،مردم سالاری، فلسفه ،تئاتر ، آزادی بیان و گفتارتبدیل شده اند ، که تا امروز بنیان فکری و معنوی جهان معاصرغرب و ارزش های آن را فراهم می کنند.

بناهای تاریخی آکروپولیس ، که تقریباً طی بیست و پنج قرن از طریق جنگ ، انفجار ، بمباران ، آتش سوزی ، زلزله ، اخراج ، مداخلات و تغییرات تقریبا سالم مانده اند ، با کاربردهای مختلف و تمدن ها ، اسطوره ها و آیین هایی که در یونان به مرور شکوفا شده اند سازگار بوده اند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *