“آژنگ نیوز”:مروری بر تاریخ گردش موتور سه چرخه ها  درتهراندر اوائل دهه ۴۰ که هنوز درشکه ها مشغول باربری بودند و وانت های بزرگ امروزی نیز وارد ایران نشده بودند ،وسائلی با عنوان موتور سه چرخه در تهران مشغول به فعالیت و حمل و نقل باربودند .

در سال ۱۳۴۷ در تهران بین پنج تا شش هزار موتور سه چرخه در کار باربری در خیابان ها فعال بودند. این تاکسی بارها بر خلاف اسلاف  گاری ها که  خیلی بزرگ و جاگیر بودند کوچک بوده و به همین دلیل رانندگانش با تهور بی سابقه ای از لابلای ستونهای در هم ریخته  اتومبیل ها عبور می کردند.

بیشتر تصادف ها زیر سرهمین موتور سه چرخه ها بود. این موتور سه چرخه ها و وظایف دوگانه‌ای داشتند .صبح زود از دهات اطراف به میدان بار فروش ها بار می آوردند  و یا از حومه شهر بارکشی می‌کردند. وقتی که آفتاب بالا آمد دیگر بارکشی به حومه صرف نمی کرد .

image 28 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اینان به مسافرکشی می پرداختند و غالباً یک یا دو مسافر را که ساعتها منتظر مانده بودند در اتاقک کوچک سوار می کردند و با سرعت به مقصد معلوم حرکت می‌کردند. این موتورها همه نمره شخصی داشتند و گاه یک نفر صاحب چند دستگاه موتور بود و آن را به راننده ها کرایه می‌داد.

تا ۴۰ درصد راننده های این موتور سه چرخه ها سابقا  گاری دار بودند و بعد که گاری از بین رفت، اینان موتور خریدند و تا مدت ها تصدیق نداشتند و پس از جریمه های زیاد پروانه رانندگی گرفتند.

در سال ۱۳۴۸ این موتور ها به طور متوسط ۹ هزار تومان قیمت داشتند و غالباً به صورت اقساطی خرید و فروش می شدند .با پیش قسطی در حدود ۲۰۰۰ تومان. هر راننده روزی بین ۴۰ تا ۵۰ تومان کار می کرد و ۲۰ تومان آن صرف بنزین  کرده و بقیه و با بقیه  زنددگی خود را فراهم می‌کردند. این موتور ها اتحادیه نداشتند و اغلب در میدان شوش ،بار فروشان و گمرک جمع می شدند و از آنجا برای یافتن مسافر یابار به گردش در می آمدند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *