“آژنگ نیوز”: آب با بشکه برای مردم تهران چگونه تامین می شد؟  تا اوایل دهه 30 صدای گاری های آب شاهی در پشت میدان بهارستان صبح زود مردم را از خواب بیدار می کرد. این گاری ها برای بردن آب به خانه‌های مردم حرکت می کردند . 

امروز کمتر کسی یاد وخاطره ای از بشکه های اب شاهی و یا قاطر هایی که از سپیده صبح در خیابان های سنگفرش تهران از این سو به آن سو می‌رفتند، دارد.

 در آن روزگارانی که هنوز تهران لوله کشی آب آشامیدنی نداشت .آب مردم تهران از چند قناتی که در تهران و اطراف آن وجود داشت،تامین می شد که مهمترین معروف ترین آنها  قنات “شاه “،”فرمانفرما” در خیابان پاستور قنات”سرچشمه “در چهارراه سرچشمه تهران بودند. در مجموع آب تهران قبل از لوله کشی آب آشامیدنی با استفاده از ۲۶ رشته قناتی که در تهران  و حومه حفر شده بود تامین می شد.

به همین جهت ؛روزگاری نه چندان دور در همین تهران، بشکه داران آب شاهی ها برای خود کیا وبیایی داشتند.آنها صنف حیاتی،موثر و مهمی به حساب می آمدند. بشکه داران با یک گاری  که دارای دو سری چرخ بود و روی آن بشکه بزرگ آهنی تعبیه  شده بود؛ آب  حمل می کردند .

image 114 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این بشکه ها در سطح فوقانی دریچه ای داشت که آب را از قنات های معین توسط تلمبه وارد بشکه می کرد و به هنگام فروش از شیری که در پهلوی بشکه  نصب شده بود ؛در داخل سطل آب را به مشتریان تحویل می‌دادند.

اتحادیه بشکه داران ترتیبی داده بود که هر بشکه دار فقط از قنات تعیین شده خود آب بردارد.سورچی(راننده) آنها  هم درشکه را هدایت می‌کرد و هم آب را به مشتریان خود در محلات می فروخت و از ورود به حریم بشکه داران دیگر نیز خودداری می‌کرد.

 از مشاغل و حرفه هایی که همراه با بشکه داری و درشکه داری از عرصه اجتماعی تهران برای همیشه خارج شده و به سینه تاریخ سپرده شدند ؛می‌توان به  شغل‌های علافی،نعلبندی،خاموت سازی،چرخ سازی (چرخ مخصوص گاری و درشکه )کاروانسرا داری (کاروانسراها دارای اصطبل های مخصوص برای نگهداری اسبها  بودند) و آهنگری. سازنده نعل اسب وبشکه های آب).

به دنبال توقف فعالیت ها ی بشکه داران،تعدادی  از قهوه‌خانه‌ها و بساطی ها  نیز که در مجاورت قنات ها برای بشکه داران غذا و چای تهیه می‌کردند ،نیزتعطیل شدند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *