“آژنگ نیوز”: ماجرای زندگی مشترک محمد علی فروغی .غالبا در معرفی فروغی به زندگی شخصی اواشاره ای نشده است .در این مطلب مروری بر زندگی و ماجرای تاهل او داریم.

محمدعلی فروغی در خرداد ماه سال ۱۲۸۲ خورشیدی زمانی که موقعی که ۲۶ ساله بودبا دختر ۱۴ ساله میرپنج نظام مافی به نام زرین تاج ازدواج کرد. از او صاحب ۶ فرزند شد،۴پسر و دو دختر.

فروغی و همسرش (که او را پاینده خانم صدا می کرد)علی رغم مشکلات، زندگی خوبی داشتند.اما این زندگی زیاد دوام نیافت.پاینده خانم ۱۸ سال بعد در حالیکه فقط ۳۲ سال بیشتر نداشت ،در اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۰ خورشیدی در اثر ابتلا به سل درگذشت.

فروغی که نمی خواست فرزندانش نامادری پیدا کنند  هرگز ازدواج نکرد.از همسر فروغی فقط یک عکس در دسترس (متعلق به آلبوم شخصی  پرویز فروغی) بوده که آن را در همین صفحه مشاهده میکنید.

image 224 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما در معرفی محمدعلی فروغی باید اشاره کرد که : محمدعلی فروغی (ذکاءالملک دوم) فرزند محمدحسین ذکاءالملک اول به سال ۱۲۵۴ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. پدرش یعنی محمدحسین خان اهل اصفهان و در آنجا متولد شده بود.

فروغی در تهران از سن پنج سالگی در منزل تحت نظارت پدرش محمدحسین خان به وسیله اساتید سرخانه قرآن، شرعیات، زبان عربی و فارسی و فرانسه را آموخت و سپس به سال ۱۲۶۸ هـ.ش وارد دارالفنون شد و به سبب آن که زبان های خارجی به ویژه فرانسه را خوب می دانست به عنوان خلیفه (دانشیار) که در واقع مترجم اسناد خارجی بود، مطالب را برای هم شاگردی های خود ترجمه می کرد.

او ضمن تحصیل در دارالفنون به مدرسه صدر، مروی و سپهسالار رفت و فلسفه اسلامی آموخت و چون زبان فرانسه را به خوبی می دانست جزوه هایی که حاوی شرح زندگی فلاسفه غرب بود به فارسی ترجمه کرد و حاصل این ترجمه ها به صورت کتاب سیر حکمت در اروپا درآمد.

  فروغی در سن ۱۷ سالگی به استادی فلسفه و تاریخ در دارالفنون رسید و چون پدرش محمدحسین خان ذکاءالملک در وزارت انطباعات زیر نظر اعتمادالسلطنه کار می کرد، محمدعلی نیز وارد وزارت انطباعات شد و از آبان ۱۲۷۳ خورشیدی به طور رسمی کارمند دولت شد و سپس در کنار تدریس در دارالفنون در مدرسه علمیه فیزیک، تاریخ و فلسفه تدریس می کرد.

در ۱۲۷۵ خورشیدی، یعنی یک سال پس از ترور ناصرالدین شاه پدرش روزنامه تربیت را دایر کرد و محمدعلی خان سردبیر و مترجم نویسنده مقالات شد.

پس از صدور فرمان مشروطیت به وکالت مجلس رسید و چند بار به معاونت هیات رئیسه مجلس نیز رسید. در دبیرخانه مجلس تشکیل شده پس از مشروطیت، با استفاده از تسلط خود به نظام پارلمانی اروپا، آئین‌نامه نخستین مجلس ایران را نوشت.  زمانی که پدرش محمدحسین فروغی ذکاءالملک اول در ۱۲۸۶ خورشیدی درگذشت، به دستور محمدعلی شاه لقب ذکاءالملک به محمدعلی رسید.

فروغی سه بار به نمایندگی مجلس انتخاب شد و دو مرتبه از آن را به معاونت مجلس انتخاب شد. در قریب ۲۵ سال فعالیت سیاسی‌اش در سمت‌های گوناگون به کار گرفته شد و در کابینه‌های مختلف چرخید که ده سال آن ذیل حکومت رضا‌شاه بود.

انجمن آثار ملی را تأسیس کرد، فرهنگستان زبان را پایه گذاشت، در دوره نخست‌وزیری در متقاعد کردن شاه به تشکیل دانشگاه تهران نقش حیاتی ایفا کرد.

فروغی به هنگام اشغال ایران در شهریور سال 1320 خورشیدی، امضای رضاشاه برای استعفا را گرفت و قرارداد با دول متفق را امضا کرد. او در شبانگاه ۵ آذر ۱۳۲۱،درگذشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *