به گزارش “آژنگ نیوز”اولین کارخانه حوله در ایران،نزدیک به صد سال قبل فعالیتش را آغاز کرد.در سال ۱۳۰۸ اولین کارگاه حوله بافی کشورمان به نام حوله‌بافی جواد در تبریز با یک دستگاه چوبی شروع به کار نمود. تا آن زمان حوله از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شد و مردم با فرهنگ استفاده از حوله آشنایی چندانی نداشتند.

حاج جواد برق لامع، بنیان گذار صنعت حوله بافی ایران در سال ۱۳۱۰ در اولین نمایشگاه «اختراعات عهد نو» که در باغ گلستان تبربز برگزار شده بود شرکت نمود و اولین تولیدات خود را در آن نمایشگاه به معرض نمایش قرار داد.

image 177 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کارگاه کوچک حوله‌بافی جواد توسعه یافته و در بازار تهران به نام «حوله جوادی» شناخته و معروف شد. به دلیل مجاورت کارگاه و محل سکونت ، فعالیت شبانه‌روزی اجتناب ناپذیر بود، حوله‌های بافته شده را قبل از طلوع آفتاب به محله گازران تبریز که قنات معروفی داشت به روی دوش خود حمل نموده و بعد از شستشوی دوباره به کارگاه بر می‌گرداندند به طوریکه در زمستان هنگام بازگشت حوله‌ها یخ زده بودند.

با وجود محدودیت‌های فراوان در امر تولید و تهیه مواد اولیه در دهه اول سال‌های ۱۳۰۰ این تولید کننده پیشگام ؛ اولین صادرات حوله برق لامع در سال ۱۳۲۸ به کشور عراق آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ صادرات سالیانه حوله نزدیک به یک میلیون دلار رسید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *