به گزارش “آژنگ نیوز”آشنایی با عتیقه و عتیقه فروشی ،یک آگاهی امروزین است.مجموعه  داری و جمع آوری عتیقه فعالیتی است که سالهاست وجود دارد و مردم  بر این اساس چیزهای نادر را جمع می کنند. این امرمی تواند به دلایل متعددی انجام شود ، برخی این کار راصرفا به دلیل علاقه و اشتیاق انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر این کار را برای کسب درآمد اضافی انجام می دهند.

گاهی اوقات فرد از فروش وسایل عتیقه آنقدر سود می برد که حتی فکرش را هم نمی کرده است.به همین دلیل آن فعالیت را همیشه دنبال می کند. ارزش اقلام نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و در اینجا فاصله اصلی ؛بین قیمت و ارزش است. اقلام عتیقه به جای قیمت ، در حقیقت ارزش دارند. زیرا اگر چیزی به دست بیاورید که مجموعه دار به هر قیمتی به آن نیاز دارد ، در نهایت ارزش بالایی پیدا می کند.این ارزش فراتر از قیمت است. زیرا خریدار حاضر است هر مبلغی را برای آن بپردازد،در حالی که دیگری ممکن است اصلا اعتنایی به آن کالا نداشته باشد.

گاهی هم این کالاها اصلا قیمتی برایشان پرداخت نمی شود.مثلا ممکن است یک گالری دار عتیقه که سالها آنها را جمع کرده  آن را به یک موزه یا سازمان خیریه اهدا کند. اینگونه اشخاص این کار را صرفا برای علاقه انجام داده ومی خواهند کاری منحصر به فرد را انجام دهند.

image 123 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اکنون تمام جمع کنندگان عتیقه فعالیتی را انجام می دهند که به آنتیکینگ معروف است. این چیزی است که شامل تمام فعالیتهایی می شود که در آن مجموعه داران و طالبان  عتیقه جات به دنبال عتیقه می رود ، کارهای عالی را شناسایی می کنند ، سعی می کند با مذاکره و سپس تلاش برای فروش با هدف سودآوری آن را با قیمت بهتری بدست آورند.

البته  برخی افراد در زمینه عتیقه اقدام به بهره گیری از روشهای غیر متعارف میکنند. از این دیدگاه کارعتیقه این است که با استفاده از نوعی رنگ یا حلال ، چیزی به عنوان عتیقه نشان داده شود. البته این یک فرایند کاملا پیچیده ای است که باعث می شود اشیاء قدیمی به نظر برسد. با شناخت فعالیت عتیقه داری باید به توضیح عتیقه اشاره کرد.

عتیقه چیست؟

اگر واژه “عتیقه” را در گوگل جستجو کنید ، تعریفی به شرح زیر پیدا خواهید کرد: “کالای کلکسیونی که به دلیل سن و کیفیتش از ارزش بالایی برخوردار است.”البته این تعریف در عمل کامل نیست . زیرا بسیاری از مردم دنبال اشیایی به عنوان عتیقه هستند  که دو ویژگی قدمت و قیمت را ندارند.بلکه داستان جمع آوری آنها کاملا متفاوت است.

در بیشتر اوقات یک شئی برا ساس داستانی که پیرامون آن شکل گرفته عتیقه به شمار می آید. مانند برخی از گیتارهایی که گیتاریست معروف از آنها استفاده می کنند یا فندک مورد استفاده برخی از شخصیت های معروف در زمان های قدیم تر. وقتی صحبت از عتیقه می شود ، مردم می گویند که حداقل باید 100 سال سن داشته باشند اما می توان مواردی را مشاهده کرد که قدمت آنها حدود 50 سال است اما به عنوان عتیقه محسوب می شوند.

بنابراین زمان مشخصی برای در نظر گرفتن یک مورد به عنوان عتیقه وجود ندارد اما هنوز برخی از دولت ها زمان مشخصی برای ثبت یک شئی به عنوان عتیقه دارند. مانند دولت آمریکا که برای ثبت یک مورد به عنوان عتیقه باید 100 سال قدمت داشته باشد.

مجموعه دارها در مکانهای مختلف مثل گاراژها ، حراجی ها ، مغازه های سمساری ،دستفروشان حاضر در پیاده رو ها ،به دنبال جمع آوری وسایل عتیقه می روند. آنها این چیزها را به دلایل مختلف از جمله مواردی که قبلا ذکر شد و همچنین علاقه شخصی خود جمع می کنند ،سپس آن را به شخصی هدیه می دهند یا باسود بیشتری می فروشند. عتیقه فروشی رشد زیادی داشته است زیرا بسیاری از مردم به آن به عنوان فعالیتی برای کسب درآمد نگاه می کنند. آنها معمولاً چیزهایی را با قیمت پایین تری در حراجی ها می خرند و سپس با ارزش بالاتر می فروشند.

برخی از افراد برای خودشان عتیقه جمع آوری می کنند تا چیزهایی را در مجموعه های خود اضافه کنند. حتی اگر کسی بخواهد از آنها خریداری کند ، آنها آن را نمی فروشند زیرا جمع آوری تمام آن اقلام سالها طول کشید. و این اشتیاق آنها بود که به آنها در زمینه جمع آوری عتیقه کمک کرده است.

مثلا یک نفر به جمع آوری قفل علاقه دارد.او سالها تلاش کرده وقفلهایی  را از گوشه وکنار  تهیه کرده  و در نهایت بیش از 300 قفل عتیقه کرد آورده و از آنها کلکسیونی تشکیل داده و معتقد است قفلها خودشان روزگاری از یک وسیله ارزشمند محافظت میکردند. اما امروزه با گرد آوری ان قفلها ،خودشان به تنهایی ارزشمند شده اند.

با این حال  بسیاری معتقدند این نوع گرد هم آوری ها  شامل تعریف عتیقه نمی شود. بلکه صرفا یک مدل خاص از مجموعه داری است.

image 122 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 حقایق مهم در مورد عتیقه

یک مدل گرد آوری عتیقه آن است که یک فرد علاقه مند به صورت گسترده به جسجو می پردزد تا عتیقه مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را به مجموعه خود اضافه کند.

اما بعضی از افراد ممکن است احساس معتقدند لزومی ندارد که به جستجوی مواردی درمحلهای فروش و حراجی های گاراژها بپردازند. زیراوقتی به چیزی علاقه مند باشید ، مطمئناً آن را پیدا خواهید کرد. سپس آن را به هر قیمتی  که بشود خریداری خواهند کرد. این همان موردی است که قیمت اقلام قدیمی را تا حد زیادی افزایش می دهد. زیرا مردم می خواهند هر مبلغی را پرداخت کنند تا فقط آن کالای خاص را در مجموعه خود اضافه کنند یا سود کسب کنند.

در حال  حاضر نیزوب سایت های بسیاری وجود دارد که به مردم در یافتن وسایل عتیقه کمک می کند. مردم موارد موجود در این وب سایت ها را برای فروش لیست می کنند . عتیقه داران نیز در این لیستها به جستجو می پردازند تا کالاهایی را با قیمت مشخص؛ معامله  ودریافت کنند. البته فعالیت در حوزه عتیقه به عمر طولانی نیاز دارد.زیرابرای جمع آوری صدها مورد وسیله مربوط به علایق مختلف ؛به سالها فعالیت برای چمع آوری عتیقه نیاز است.

ترجمه: احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *