“آژنگ نیوز”ساخت کلیسای جامع نوتردام قرنها طول کشید.این اثر تاریخی ،کلیسای جامع پاریس نیز نامیده می شود. این کلیسا مشهورترین کلیسای جامع گوتیک در قرون وسطی است و از نظر اندازه،قدمت و ویژگی های معماری نیز از دیگر آثار تاریخی شهر پاریس متمایز است. این اثر تاریخی در منطقه ای از پاریس در انتهای شرقی محله  ایل دلا سیته ، پاریس قرار دارد .

کلیسای نوتردام و بر روی ویرانه های دو کلیسای قبلی ساخته شده است ، که از جمله عبادتگاههای موسوم  گالو-رومی بوده اند. این کلیسای جامع توسط موریس دو سولی ، اسقف پاریس ساخته شد.در حدود سال ۱۱۶۰ او ایده تبدیل دو کلیسای قدیمی را به یک ساختمان واحد و در مقیاس بزرگتر ، بر روی ویرانه های دو کلیسای قبلی ارائه کرد و پس از آن ساخت کلیسا آغازشد. بنیاد کلیسا  توسط پاپ الکساندر سوم در سال ۱۱۶۳ نهاده شد و محراب عالیآن  در سال ۱۱۸۹ساخته شد. فضای استقرارگروه سرود درنمای غربی و شبستان آن تا سال ۱۲۵۰ به اتمام رسید.ایوان ها ، نمازخانه ها و سایر تزئینات دیگرکه نزدیک به ۱۰۰ مورد می شوند در سالهای بعدی اضافه شدند.

image 43 768x1152 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اندازه فضای داخلی کلیسای جامع ۱۳۰در ۴۸ متراست  و سقف آن۳۵ مترارتفاع دارد. درهای کلیسا  با کنده کاری های ظریف سبک گوتیک تزئین شده و نقاشی تعدادی از چهره های پادشاهان عهد عتیق بر روی آنها ترسیم شده است. سه پنجره عظیم  کلیسا با نقاشی گل رز بر روی  شیشه ها از قرن سیزدهم حفظ شده اند.

کلیسای جامع نوتردام طی قرن ها دچار آسیبهای متعددی شده است. پس از انقلاب فرانسه ، ناپلئون ، به عنوان امپراتور فرانسوی در این کلیسا و در سال 1804 تاجگذاری کرد ،به همین جهت این اثر تاریخی از تخریب احتمالی بیشترنجات یافت . گفته می شود که محل رخدادهای رمان تاریخی Notre-Dame de Paris (۱۸۳۱) ویکتور هوگو ، بخشی ازهمین  کلیسای جامع است .

در هنگام  ترمیم در کلیسا در سال ۲۰۱۹ ، یک آتش سوزی در اتاق زیر شیروانی کلیسای جامع رخ داد .این آتش سوزی عظیم باعث سقوط بیشتر سقف ، گلدسته های قرن نوزدهم Viollet-le-Duc و برخی از مناطق دیگر کلیسا شد.به همین جهت بازسازی آن همچنان ادامه دارد.

ترجمه احسان محرابی

کروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *