به گزارش “آژنگ نیوز”سلام ژاپنی یک ادای احترام است که به عنوان یک عمل منحصر به فرد  و مخصوص اشراف بیش از هزار سال پیش آغاز شد. اکنون این نوع سلام عمومی بوده  به رسمیت شناخته شده ترین سلام غیرکلامی ژاپن است.

یوکو کایفو ، رئیس خانه ژاپن در لس آنجلس ،می گوید این نوع سلام به عنوان  یک ابتکار فرهنگی مورد قبول وزارت امور خارجه ژاپن ؛ در قرن هفتم از چین به ژاپن معرفی شد.” کایفو به عنوان یک افسر سابق خدمات خارجی ، آداب و معاشرت ژاپنی را در کار خود به عنوان مترجم امپراتریس ژاپنی میشیکو ؛در ملاقات با بزرگان خارجی مانند رئیس جمهور رونالد ریگان و پرنسس دیانا را به کار میگیرد. از آنجمله همین سلام ژاپنی را  مورد توجه قرار داده وسعی می کند به درستی اجرا کند. چنانکه اشاره شد این مدل سلام وتعظیم در ابتدا محدود به طبقه اشراف بود اما از حدود قرن 12 در میان طبقه جنگجوی سامورایی نیز رایج شد.” کایفو می گوید این مدل سلام  تا قبل از دوره ادو در قرن هفدهم در میان عوام رایج نشده بود.

میکا وایت ، مدیرعامل Chapter White Inc ، یک شرکت بازاریابی مقصد در هیروشیما ، می گوید: “خم شدن برای نشان دادن اختلاف طبقاتی ایجاد شده است … بنابراین کسی که بدن را خم می کند ،کوتاهتر به نظرمی رسد.”

البته تعظیم  بسیار جدی و موسوم به کمان ژاپنی امروزه دقیقاً همان تعظیم مورد استفاده اززمان  قدیم نیست. وایت می گوید که “تعظیم و خم کردن سر به میزان اندک به کمان مدرن تبدیل شده است ، مردم از این زبان بدن برای سلام و احوالپرسی استفاده می کنند.”

image 28 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هم اکنون هنگامی که اکنون تعظیم می کنید ، می توانید پاهای خود را روی زمین قرار دهید. در گذشته ، ژاپنی ها در خانه هایی زندگی می کردند که حصیرهای تاتامی معمول بود و باید مردم زمین می نشستند و در آن حالت به صورت کمان ها تعظیم می کردند.

کایفو می گوید:”این امربازتاب دهنده تغییر در سبک زندگی است.” امروزه ،به ندرت به آن سبک می نشینیم،مگر اینکه درمراسم چای یا سایر اعمال سنتی شرکت کنیم “اما در هر حال مولفه اصلی تعظیم ژاپنی – پایین آوردن سر تا حدی که با پیام مورد نظر شما مطابقت داشته باشد – دست نخورده باقی مانده است.

کایفو به یک مورد دیگر از فلسفه تعظیم را توضیح می دهد او می گوید: خم شدن بدن و پایین آوردن سر “احترام دیگران” است. اماهنگامی که تعظیم می کنید ،سر خود را پایین می اندازید. در حقیقت بیان می کردید که شما قصد حمله ندارید.

اگرچه کایفو می گوید دست دادن در ژاپن نیز در این اواخررایج شده بود و افراد جوان قبل از شیوع بیماری احتمالاً کمتر از افراد مسن خم می شدند ، اما نگرانی های فعلی در مورد شیوع ویروس کرونا ممکن است منجر به بازگشت گسترده تری  به این تبریک سنتی شود.

کایفو می گوید: “افرادی که بیشتر از تعظیم دست می دادند ممکن است فکر دیگری در این باره داشته باشند.” “من به مردمی که قصد سفر به ژاپن را دارند،گفته ام، لزوماً نیازی به یادگیری تعظیم نیست. زیرا ژاپنی ها نیز عادت دارند که دست بدهند. اما اکنون، اگر فرصت دیگری برای آموزش آداب و معاشرت ژاپنی داشته باشم،بی خطر تر و مناسب تر خواهد بود که به آنها تعظیم یاد بدهم، یعنی  سلام بدون نیاز به لمس وشیوه بهتری برای جلوگیری از ابتلا به کورونا.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *