به گزارش “آژنگ نیوز”تخته نرد بازی ایرانی دارای قدمت بسیاری است. البته در طول تاریخ ، تخته نرد به عنوان بازی رهبران و اشراف تمدن های باستان شناخته شده بود.این موضوع بر اساس آثار حفاری شده و منابع ادبی ایران ، یونان ، روم و خاور دور اثبات شده است. تخته های بازی با مربعات 3×10 ، 3×12 و 3×6 در مصر پیدا شدند و به عنوان بازی های مربع های سی یا سنات شناخته می شدند.  

قدمت این آثار به 3000 تا 1788 قبل از میلاد برمی گردد .البته  قوانین و همچنین قطعیت استفاده از تاس برای این بازی ناشناخته مانده است. تخته های چوبی در مقبره سلطنتی Ur al Chaldees ، مرکز سومر در حدود 2600 سال قبل از میلاد همراه با تاس های چهار ضلعی پیدا شده و به عنوان بازی های سلطنتی Ur شناخته می شوند. مجموعه ای از قوانین بازی در آن زمان  نیزدر برخی از لوح های میخی به تاریخ حدود 177 سال قبل از میلاد مسیح پیدا شده است.

اگرچه این بازی با اندکی تفاوت  دارای نامهای متفاوتی نیز هست. اما  بازی به نام نرد  با شرح جزییات و قوانین بازی قبل از 800 میلادی در جنوب غربی آسیا و ایران ظاهر شد. در بازی نرد برای جابجایی نشانگرها از 2 تاس استفاده می شود. انرد همچنین با نام های نردشیر و نارد شیر میزشناخته می شود ،زمین بازی نرد ایرانی مانند تخته ای بود که روی آن بازی می شد. این بازی به تخته نرد نیز  شهرت یافته بود .این نام  به معنی “نبرد روی چوب”بوده است. تصویر ذیل هم کهن‌ترین سند از تخته‌ نرد امروزی کاسه‌ای نقره‌ای از دوره‌ی ساسانیان است با نقش سربازان ساسانی در حالی بازی تخته‌ نرد.

image 146 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین در یک نوشته باستانی در توصیف نمادین این بازی ونشانه های آن آمده است:

 هر زمین بازی یک سال را نشان می دهد. هر طرف شامل 12 امتیاز برای ماه های سال است. بیست و چهار نقطه روز تخته نرد،نشانگر ساعتها در یک روز است. 30 مهره روزهای ماه را نشان می دهند. مهره هایی که در چهار طرف زمین قرار گرفته هفتایی است که نشان دهنده 7 روز هفته است. رنگ های متضاد هر مجموعه نیز شب و روز را نشان می دهد.

ترجمه احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *