به گزارش “آژنگ نیوز”تصاویر تاریخی عکاس سوئیسی از ایران قدیم ،بخش مهمی از تاریخ معاصر است. در زمستان 1924میلادی(1303 خورشیدی)، یک عکاس سوئیسی به نام  والترمیتل هولزر بنا بر دعوت دولت وقت ایران به تهران پرواز کرد ،او یک ماه پس از پرواز از زوریخ به تهران رسید.

هولزردر طی سالهای 1924-1925 ، از تهران عکسها و فیلمهای کوتاه متعددی تهیه کرد.این اقدام عکاسی او بعدا به پرواز پرشیا شهرت یافت.

دلیل دعوت ایران از این عکاس سوئیسی این بود که  از گزارش ها و تصاویری که میتل هولزر در خارج از کشورتهیه کرده بود،سرو صدای زیادی در دنیا ایجاد کرده و باعث شهرت او شده بود.

image 91 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویر هوایی ازبوشهر در سال 1303 خورشیدی

توانایی همزمان خلبانی و عکاسی

مردم سوئیس می دانستند که از آقای میتل هولزر می تواندمسئولیت خلبانی  را انجام داده ونیز هواپیمایش را به کشورهای ناشناخته هدایت کند ، همچنین او می توانست درحین  پرواز عکس و فیلم نیز بردارد. فعالیتهایی که در زمان این عکاس سوئیسی کم نظیر بود.

فعالیتهای او  وعکاسی هوایی قرار بود در آینده نقش بسزایی داشته باشد.این مدل عکاسی دنیای دیگری که تاکنون دیده نشده بود ، برای نخستین بارپیش چشمان مردم می گشود. تصاویری تهیه  می شد که تاکنون توسط هیچ بشری دیده نشده بود.با این اقدام عکاسان هوانورد،گویی زمین بدین وسیله چهره جدیدی به دست آورده و انسان  موفق به تصاحب چشم جدید و قدرتمندی می شد.

انتشار عکسهای تاریخی

بخش مهمی از عکسهای  هولزر ،یعنی  نزدیک به 200 عکس هوایی  که قله ها و دره های آلپ را به تصویر کشیده شده بود،به صورت کتاب ،چاپ شد و هزاران نسخه از آن  در سال 1928 به فروش رسید.

image 92 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
والتر میتل هولتزر عکاس سوئیسی

فعالیتهای او ادامه یافت  وکتاب های میتل هولزر در مورد سفرهای پروازش به خارج از کشو،درفواصل مکررا منتشر می گردید،این کتابها جزء نیز پرفروش ترین کتابها بودند.تصاویر این کتابها نتیجه  پروازهای او بر فراز قطب شمال ، ایران ، آفریقا ، مدیترانه ، کلیمانجارو ، دریاچه چاد و امپراتوری اتیوپی بودند. البته والتر میتلهولزر خود را به  تهیه تصاویر از هوا محدود نکرد. در خارج از سوئیس ، او همچنین در سطح زمین در آفریقا و خاورمیانه عکاسی و فیلمبرداری کرد. بدین ترتیب او به وسیله عکاسی وگزارشگری از سفرهای خود؛ با عنوان عکاس “کشورها و مردم” مشهورشد.

کاوش با تهیه تصویر و فیلم

میتل هولزر تأکید کرده که این اقداماتش تلاش برای شکستن رکوردها نبود ، بلکه هدفش ازکاوش در کشورها ،تهیه تصویر و فیلم  به جای بهره گیری از کلمه و نوشته بوده است.او این اقدام خود را  لشکرکشی  یک نفره باجمع آوری  غنیمت  تصویری وبازگشت  به کشورش  میدانست.اقدامی که آگاهی افزونتری نسبت به مردم جهان برای مردم سوئیس و دیگر کشورها فراهم میکرد.

image 93 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
بر فراز تهران در سال 1303 خورشیدی

والتر میتلهولزر در 2 آوریل 1894 در خانواده ای از نانوایان سنت گالن متولد شد .او به عنوان یک عکاس آموزش دیده ، در آغاز جنگ جهانی اول داوطلبانه به عنوان یک ردیاب ،در نیروی هوایی تازه تشکیل شده سوئیس  حضور داشت. بعدها در زندگی غیرنظامی نیز ترکیب عکس و پرواز به  مثابه  یک دستورالعمل موفقیت آمیز با  او همراه شد.پس از سالها فعالیت پروازی و عکاسی بر روی زمین و هوا؛ والتر میتل هولزر در یک حادثه کوهنوردی در اتریش در سال 1937 درگذشت.

گزارش:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *