به گزارش “آژنگ نیوز”تاسیس کارخانه شماره ۵در شمال تهران .در سالهای پیش از جنگ جهانی دوم، در شمال غربی تهران، در قصبه ونک، کارخانه‌ای (احتمالا توسط آلمانی‌ها) بنا شد که محصول تولیدی آن ماسک ضد گاز برای جبهه‌های جنگ بود. این کارخانه بلحاظ امنیتی و نظامی بطور کامل در میان درختان پرشاخ‌ وبرگ باغهای ونک استتار شده بود. قطع درختان باغهای ونک هم فقط با اجازه مخصوص امکان‌پذیر بود.

این کارخانه نام مشخصی نداشت و در اسناد و مکاتبات دولتی از آن با عنوان “کارخانه شماره 5” یاد می‌کردند. پس از رویدادهای شهریور 1320، وزارت پیشه و هنر آن زمان به فکر استفاده دیگری از آن افتاد و شروع به ساخت لوازم لاستیکی و دوختنی کارخانجات دیگر کرد و قسمت خیاطی آن هم لباس و کفش برای ارتش تهیه می‌کرد.

image 33 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در قسمتی از باغ کارخانه هم تشکیلاتی برای تعمیرات مکانیکی و افزارسازی بنا شد. از سال 1325 با پایان گرفتن جنگ، سررشته‌داری ارتش سفارشهای خود را قطع کرد و به همین دلیل، مسئولان کارخانه قسمتهای خیاطی و کفش‌دوزی را تعطیل و به ساخت محصولات مورد نیاز عموم مردم روی آوردند.

محصولاتی مانند اشیاء ساخته شده از حلبی، از جمله دوات، استامپ، سرپیچ چراغ نفتی و انواع قوطی‌ها و اشیاء خرازی و لوازم پلاستیکی، مانند انواع بشقاب، قوطی‌های جای سیگار و لیوانهای نشکن و هر نوع قطعه لاستیکی مثل شیلنگ، تسمه، واشر و مانند آن. رئیس کارخانه اقای مهندس یزدان‌شناس و مدیر فنی آن آقای مهندس رضا نیازمند بوده‌اند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *