به گزارش “آژنگ نیوز”سیزده بدر نحس نیست .این ادعا ارتباطی با تاریخ ایران ندارد.در حقیقت جشن سیزده فروردین ماه، روزی باستانی و فرخنده است. برخی ناآگاهان که تفکری سطحی و عامیانه داشتند، این روز را نحس می‌پنداشتند و برای رفع نحوست از خانه و کاشانه خود کنار جویبارها و سبزه‌ها میرفتند و به‌شادی می‌پرداختند.
تاکنون هیچ متفکری برای نحسی سیزده نوروز، سخن و استدلالی ابراز نکرده است. بلکه روشن اندیشان، روز سیزده نوروز را خجسته و فرخنده دانسته‌اند.
مثلا در صفحه ۲۲۶ آثار الباقیه جدولی برای روزهای سعد و نحس منظور شده که در آن سیزده نوروز که تیر روز نام دارد، واژه “سعد” به معنی فرخنده آمده و به‌هیچ وجه نحوست و کراهت ندارد. بعد از اسلام چون سیزده تمام ماهها را نحس می‌دانند، به اشتباه سیزده عید نوروز را نیز نحس شمرده‌اند.

image 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


وقتی درباره نیکویی و فرخنده بودن روز سیزدهم نوروز بیشتر دقت و بررسی کنیم، مشاهده میشود موضوع بسیار معقول و مستند به سوابق تاریخی است. سیزدهم هر ماه شمسی که تیر روز نامیده می‌شود مربوط به فرشته بزرگ و ارجمندی است که ” تیر” نام دارد و در پهلوی آن‌را تیشتر می‌گویند. فرشته مقدس تیر در کیش مزدیسنی مقام بلند و داستانی دارد. ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به‌یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای است به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و در حقیقت به این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به‌پایان می‌رساندند. بنابراین، چنانکه دکتر بقایى ماکان در کتاب نگرشهاى ایرانى به تفصیل شرح داده، سیزده به‌در به معناى رفتن به در و دشت است و هیچ ربطى به درکردن نحوست که فرهنگى وارداتى است ندارد.

البته امسال هم برای رعایت وفاق اجتماعی و نمایش درک بالای فرهنگی با توجه به شرایط احتماعی می توان این مراسم را در خانه ها بزرگ داشت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *