تقویت تیم ملی فوتبال آلمان با بازیکنان خارجی تبار صورت گرفت. تیم ملی فوتبال آلمان بدون بازیکن آلمانی مهاجر‌تبار قهرمان جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا شد. در آن دوران نیز جامعه آلمان از میلیون‌ها شهروند آلمانی خارجی‌تبار تشکیل شده بود. اما از رد پای این قشر جامعه در تیم ملی فوتبال آلمان اصلا خبری نبود.

۳ دهه پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی ۱۹۹۰، شکل و شمایل تیم ملی فوتبال آلمان بسیار تغییر یافته است. تیم ملی فوتبال آلمان امروز نمایان‌گر ساختار روز جامعه آلمان است. خیلی از ملی‌پوشان فعلی فوتبال آلمان ریشه مهاجرتی دارند و از خانواده‌های خارجی‌تبار سرچشمه گرفته‌اند. اما این روند از چه زمانی آغاز شد؟

مهمت شول ،با تیم ملی فوتبال آلمان قهرمان جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ شد. پدر مهمت شول از کشور ترکیه و مادر او آلمانی است. با حضور مهمت شول در ترکیب تیم ملی فوتبال آلمان، از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی، “دروازه ورودی” تیم ملی فوتبال آلمان رفته‌رفته برای فوتبالیست‌های نخبه آلمانی با ریشه خارجی، باز شد.

image 216 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جرآلد آساموآ در کشور غنا در آفریقا متولد شد. وی پس از دریافت ملیت کشور آلمان از سال ۲۰۰۱ به مدت ۱۰ سال عضو تیم ملی آلمان بود. او با تیم ملی فوتبال آلمان نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ شد. جرآلد آساموآ نه تنها مهاجم مفیدی برای تیم ملی فوتبال آلمان بود، بلکه همچنین باعث ایجاد روحیه شاد و انگیزه‌ بخشی نیز برای تیم خود می‌شد.

بازیکن مهم دیگرمیروسلاو کلوزه بود ،اودر لهستان متولد شد. مادر او لهستانی و پدرش آلمانی‌تبار است. میروسلاو کلوزه پس از مهاجرت والدین خود، از سن ۶ سالگی در آلمان زندگی می‌کند. او زبان آلمانی را نیز تازه از این سن آموخت. میروسلاو کلوزه از سال۲۰۰۱ تا ۲۰۰۱۴، به مدت ۱۳ سال پیراهن تیم ملی آلمان را بر تن داشت. او آقای گل جام جهانی ۲۰۰۶ و قهرمان جام جهانی۲۰۱۴ شد. کلوزه در ۱۳۷بازی ملی، ۷۱ بار برای تیم ملی آلمان گلزنی کرد.

بازیکن خارجی بعدی اولیور نوویل متولد کشور سوئیس است. مادر وی ریشه ایتالیایی دارد و پدرش نیز آلمانی‌تبار است. اولیور نوویل (سمت راست در عکس) ۱۰ سال میان سال‌‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸، به عنوان مهاجم در ۶۹ بازی رسمی برای تیم ملی فوتبال آلمان به میدان رفت و ۱۰ گل نیز به ثمر رساند. تیم ملی فوتبال آلمان با ۳ بازیکن خارجی‌تبار در جام جهانی ۲۰۰۲ به میدان رفت. آساموآ، کلوزه و نوویل، ملی‌پوشان آلمانی با ریشه خارجی در این جام جهانی بودند. سرمربی‌گری تیم ملی آلمان را که نایب‌قهرمان این رقابت‌ها شد، رودی فولر به عهده داشت.

image 217 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کوین کورانی و فردی بوبیچ از دیگرمهاجمان مطرح تیم ملی فوتبال آلمان بودند. کورانی متولد کشور برزیل است. پدر این بازیکن مجارستانی و مادر وی اهل کشور پاناما است. کورانی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، در ۵۲ بازی ملی برای تیم ملی آلمان فعال بود و ۱۹ بار نیز گلزنی کرد. فردی بوبیچ از سال ۱۹۹۴ به مدت ۱۰ سال پیراهن تیم ملی آلمان را پوشید و ۱۰ گل به ثمر رساند. مادر بوبیچ اهل کرواسی و پدرش نیز اهل اسلوانی است. تیم ملی فوتبال آلمان با ۵ بازیکن خارجی‌تبار، میزبان جام جهانی ۲۰۰۶ بود. آزاموآ، کلوزه، پودولسکی، اودونکور و نوویل، ملی‌پوشان فوتبال آلمان با ریشه مهاجرتی در این تورنمنت بودند. تیم ملی آلمان در این مسابقات به مقام سوم جهان دست یافت.

سپس دوباره نوبت به بازیکنان آفریقایی رسید.داوید اودونکور میان سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، ۱۶ دفعه برای تیم ملی فوتبال آلمان به میدان رفت و یک بار هم گلزنی کرد. پدر این فوتبالیست اهل کشور غنا است و مادرش هم ریشه آلمانی دارد. تیم ملی فوتبال آلمان با ۱۱ بازیکن خارجی‌تبار در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور یافت. کاکآو، کلوزه، اوزیل، تروخوفسکی، تاسکی، بوآتنگ، مارین، آوگو، گومز، خدیرا و پودولسکی ملی‌پوشان فوتبال آلمان با ریشه خارجی در این مسابقات بودند. عقاب‌پوشان آلمان در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تا مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند.

بازیکن بعدی کاکآو  است که ریشه برزیلی دارد .اوپس از کسب ملیت کشور آلمان، ۲۳ بار میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ برای تیم ملی فوتبال آلمان بازی کرد و ۶ گل نیز به ثمر رساند. کاکآو پس از پایان فعالیت خود به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای، کارمند فدراسیون فوتبال آلمان شد. او در این نهاد عالی فوتبال آلمان، به مدت ۵ سال تا سال ۲۰۲۱ مسئول “امور انتگراسیون” بود. تیم ملی فوتبال آلمان با ۶ بازیکن خارجی‌تبار قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد. در کسب چهارمین عنوان قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان در جهان، بازیکنان خارجی‌تبار این تیم، مسعود اوزیل، لوکاس پودولسکی، ژروم بوآتنگ، میروسلاو کلوزه، سامی خدیرا و سکودران مصطفی، نقش کلیدی ایفا کردند.

ملی‌پوش آلمان مسعود اوزیل در قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل درخط میانی و به عنوان هافبک طراح، سهم بزرگی داشت. والدین مسعود اوزیل اهل کشور ترکیه هستند. در دنیای امروزه، بسیاری از تیم‌های ملی فوتبال در جهان نمایان‌گر ساختار ترکیب جامعه ملی خود هستند. در جشن و شادی قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴، قشر خارجی‌تبار جامعه آلمان نیز سهیم بود و این موفقیت را مانند سایر آلمانی‌ها، از آن خود دانست.

البته حضور خارجی ها در تیم همواره موفقیت را به دنبال نداشت. تیم ملی فوتبال آلمان با ۶ بازیکن خارجی‌تبار در جام جهانی ۲۰۱۸ به میدان رفت. عقاب‌پوشان آلمان که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها حضور داشتند، در مرحله گروهی حذف شدند. بازیکن مطرح دیگرایلکای گوندگان (پیراهن سفید) که ریشه ترکیه‌ای دارد، از ستاره‌های فعلی تیم ملی فوتبال آلمان در خط میانی است. او در تابستان سال ۲۰۲۱ به دنبال کامیابی با تیم ملی فوتبال آلمان در جام ملت‌های اروپا است.

دیگر ترک تبار تیم امره چان متولد شهر فرانکفورت آلمان است. والدین این فوتبالیست اهل کشور ترکیه هستند. این ملی‌پوش ترک‌تبار فوتبال آلمان، از سال ۲۰۱۵ تا ماه مارس سال ۲۰۲۱، ۳۲ بار برای آلمان به میدان رفته و یک گل نیز در چارچوب این بازی‌های ملی به ثمر رسانده است.

image 218 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از جمله بازیکنان آفریقایی تبار سرژ گنابری و لی‌روی سانه از فوق‌ستاره‌های تیم ملی فوتبال آلمان در خط حمله به شمار می‌روند. این دو بازیکن که در باشگاه بایرن مونیخ توپ می‌زنند، به عنوان مهره‌های کلیدی تیم ملی فوتبال آلمان محسوب می‌شوند.پدرگنابری اهل کشورساحل عاج ومادر او نیز آلمانی است. لی‌روی سانه نیز ریشه آفریقایی دارد، پدر او اهل کشور سنگال و مادرش آلمانی است.

به این جمع می توان یازیکن آسیایی تبارامین یونس لبنانی‌تبار  را افزود اواز سال ۲۰۱۷، عضو تیم ملی فوتبال آلمان است. وی تا ماه مارس ۲۰۲۱، ۷ بازی ملی برای آلمان انجام داده است. یونس در این ۷ بازی، ۲ گل نیز به ثمر رسانده است. سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان یوآخیم لوو بر روی امین یونس حساب ویژه‌ای باز کرده است.بدین ترتیب تیم ملی فوتبال آلمان به یک تیم جهانی تبدیل شده است.

گروه ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *