برای تماشای پخش زنده فرود سفینه ناسا برسطح مریخ برنامه ریزی شده است. ناسا برای فرود سفینه‌اش بر روی مریخ آماده می‌شود و از جهانیان خواسته، این فرود را تماشا کنند.

فرود بر سطح مریخ مستلزم مانوری خطرناک است که در آن، مریخ‌پیمای «پرزویرنس» در جوّ سیاره سرخ شتاب می‌گیرد و سپس بر سطح آن فرود می‌آید.

در این فرایند، مریخ‌پیما با سرعتی بیش از ۱۹هزار کیلومتر در ساعت از میان جوّ می‌گذرد. وقتی به سطح سیاره نزدیک شد، چترش را باز می‌کند و با قدرت موتور، سرعتش را به حدود سه کیلومتر درساعت کاهش می‌دهد و بعد با سه کابل پایین می‌رود تا مریخ‌پیما بتواند روی شش پای خود فرود بیاید.

اگر همه چیز خوب پیش برود، مریخ‌نورد خواهد توانست ماموریت اصلی‌اش را شروع کند، یعنی کاوش در سطح مریخ با استفاده از تجهیزاتی مختلف از جمله یک هلیکوپتر، که اولین وسیله پرنده در سیاره‌ای دیگر خواهد بود.

ولی مهندسان ناسا اول باید مطمئن شوند که مریخ‌پیما به سلامت فرود می‌آید و سالم می‌ماند تا بتواند ماموریتش را انجام بدهد.

ناسا  و ایندیپندنت، فرود مریخ‌پیما را به صورت زنده پخش می‌کنند. این اولین بار است که تصاویر فرود سفینه‌ای به زبان اسپانیایی هم پخش می‌شود. به گفته ناسا، هدف از این برنامه که «خونتوس پرسوراموس» نام دارد، «تاکید بر نقش کارکنان لاتین‌تبار ناسا در موفقیت این ماموریت است.»

000 9368KA - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ناسا از جهانیان دعوت کرده فرود سفینه را از طریق تلویزیون و وبسایت ناسا و دیگر رسانه‌های پخش زنده مانند یوتیوب و فیسبوک تماشا کنند.

پس از تدارکات فراوان و سفری که بیش از ۴۸۲ میلیون کیلومتر طول کشیده، دانشمندان اطمینان دارند که مریخ‌پیما به‌سلامت فرود خواهد آمد. اما فرود بر سطح مریخ بسیار دشوار است و ناسا مرحله نهایی فرود را «عذاب‌آور» توصیف کرده است.

مارک اتکیند، مدیر روابط عمومی ناسا در بیانیه‌ای گفت: «پرزویرنس، پنجمین مریخ‌پیمای ناسا، از مهندسی و تیم ماموریت خارق‌العاده‌ای برخوردار است. خوشحالیم که از همه دنیا دعوت کنیم تا با ما شاهد این رخداد هیجان‌انگیز باشند

پس از دو فضاپیمای چین و امارات متحده عربی، پرزویرنس جدیدترین سفینه‌ای است که به مریخ می‌رسد. هر سه سفینه سال گذشته پرتاب شدند، در فرصت کوتاهی که زمین و مریخ در کمترین فاصله از هم قرار دارند و هر دو سال و دو ماه، یک بار پیش می‌آید.

ولی پرزویرنس اولین سفینه از بین سه سفینه اخیر است که روی سطح مریخ فرود خواهد آمد. دو سفینه دیگر هنوز برفراز سیاره سرخ می‌گردند. پیش از پرزویرنس، سفینه دیگر ناسا به نام «کیوریاسیتی» هم بر سطح مریخ فرود آمده بود.

گزارش از : شاهین رهنورد واقف

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *