۴توصیه برای سلامت روان به توشته  الیزابت مارکل و ترجمه فرهاد فریدحسینی، بدین شرح است: چه در کل سالم باشید و چه در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جسمانی یا روانی مزمن باشید، ما معتقد ایم که هر شخص هر روز به این چهار مورد نیاز دارد.

  چه در کل سالم باشید و چه در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جسمانی یا روانی مزمن باشید، ما معتقد ایم که هر شخص هر روز به این چهار مورد نیاز دارد.

۱. حرکت کن. بدن ما نیاز به حرکت دارد. بدن ما باید به هر درجه‌ای که متناسب با ظاهر و طبیعت منحصر به فرد ما است، حرکات کششی و پیچشی و همچنین خم‌شدن، قدم‌زدن و تعریق داشته باشد. مهم نیست که این کار در سالن ورزشی انجام شود یا در پارک نزدیک خانه یا در اتاق نشیمن‌. بدن ما فقط به فعالیت نیاز دارد. این کار فقط برای «در فرم ماندن» نیست. بلکه برای سلامت سیستم ایمنی و بهداشت روانی شما است. حداقل ۲۰ دقیقه در روز در بدن خود حرکت ایجاد کنید. فیلم‌های تمرینی سایت یوتیوب از تمرینات سه دقیقه‌ای تا بیش از یک ساعت متغیر اند و بسیاری از آن‌ها نیز به شکل خانوادگی قابل اجرا هستند.

image 20 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

۲. تغذیه کن. ممکن است به طور شهودی درک کنید که چه غذاهایی باعث می شوند شما احساس نشاط، تمرکز، قدرت، و سلیم‌العقل‌بودن داشته باشید. البته مواد غذایی‌ای هم وجود دارند که فقط برای ایجاد نشاط اند (مانند شکلات). ما در Open Source Wellness پیشنهاد می‌کنیم خوراکی‌های کوچکی را که باعث شادی شما می‌شوند حذف یا ممنوع نکنید، بلکه باید یک برنامه‌یِ روزانه تنظیم کنید که شما را (بیشتر ) با غذاهای سالم و مغذی پر کند. اگر همیشه می‌خواستید که تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، یاد بگیرید که غذای خانگی درست کنید، به بچه‌های خود پخت غذا را یاد بدهید یا درست‌کردن یک غذای جدید را یاد بگیرید، اکنون وقت آن است! یک یا دو نوبت ۳۰ دقیقه‌ای آشپزی را در برنامه‌یِ روزانه‌یِ خود قرار دهید.

۳. بپیوند. این یکی، بیش از هر زمان دیگری، کلیدی است. انسان‌ها باید احساس پیوستگی داشته باشند. ما باید توسط انسان دیگری دیده، شنیده، و درک شویم و در عوض، همین کارها را برای دیگری انجام دهیم. و از آن‌جا که چنین چیزی تصادفی رخ نخواهد داد باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. در واقع نیاز دارید که در پی آن باشید و به دنبالش بگردید. یعنی باید آن‌قدر احساس نیاز داشته باشید که مستقیم بگویید «من واقعاً می‌خواهم با شما ارتباط برقرار کنم. آیا می‌توانیم صحبت کنیم؟». در مورد احساس خود و آن‌چه تجربه می‌کنید حقیقت را بگویید. آن‌ها را هم به انجام همین کار دعوت کنید. با مهربانی گوش کنید. حمایت خود را سخاوتمندانه عرضه کنید. توجه با کیفیت بالای یک فردِ دیگر در حال حاضر چه بسا به عنوان یک موهبت کمیاب تلقی شود، اما شما می‌توانید اندوخته‌یِ عظیمی از این موهبت ایجاد کنید.

۴. باش. در میان این‌همه «انجام‌دادن» ها ـــ آماده‌ساختن‌ها، محافظت‌کردن‌ها، تنظیم‌کردن‌ها، سازگارشدن‌ها، پاسخ‌دادن‌ها، تأمین‌کردن‌ها، به دست آوردن‌ها ـــ انسانها به لحظاتی نیاز دارند که فقط باشند (بدون انجام‌دادن هیچ کاری). این لزوماً به آرامش یا احساسات گرم و مطبوع مربوط نمی شود. بودن به معنی مکث است به حدی که اجازه دهد سیستم عصبی شما پس از فعال‌بودنِ طولانی‌مدت به وضع پایه بازگردد. این کار را به هر شیوه‌ای که با شما سازگار است امتحان کنید. اگر مراقبه یا آرمیدگی هدایت‌شده برای شما مؤثر است که چه بهتر! اگر تماشای یک برنامه‌یِ تلویزیونی مزخرف در حالی که در کاناپه دراز کشیده‌اید به شما کمک می‌کند که فقط باشید، آن هم خوب است. اگر وقتی می‌خواهید سرعت زندگی خود را کاهش دهید و فقط باشید، احساسات دردناک بیش از حد به شما هجوم می‌آورند یا طاقت‌فرسا می‌شوند اشکالی ندارد و طبیعی است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *