کتاب وازیگاه در ۵ جلد تدوین شده‌است. واژهٔ «وازیگاه» از زبان پهلوی و فارسی میانه و از گویش‌ها و لهجه‌های ایرانی گرفته شده و از واژهٔ «وازی» به‌علاوهٔ پسوندِ «ــ‌گاه»، به‌معنی وقت بازی، تشکیل شده‌است. این کتاب، که نوشتهٔ گروهی از نویسندگان است، فرهنگی جامع دربرگیرندهٔ بازی‌ها، آیین‌ها، نمایش‌ها، و سرگرمی‌های مردم ایران است که به‌مرور به فراموشی سپرده شده‌است‌. اکنون در عصر فنّاوری به‌سر می‌بریم؛ سرگرمی‌ها و حتی بازی‌ها هم از شکل سنتی خود خارج شده‌اند و جای خود را به دنیای رایانه‌ای داده‌اند؛ به دنیایی مجازی که وقت ارزشمند جوانان و کودکان ما را به خود اختصاص داده‌است.

کتاب وازیگاه به شرح بازی‌هایی می‌پردازد که، به‌ترتیب، در پنج مجلد و با این حروف آغاز می‌شوند:

جلد اول: آ-پ

جلد دوم: ت-خ

جلد سوم: د-ظ

جلد چهارم: ع-گ

جلد پنجم: ل-ی

image 160 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نمایه و فهرست منابع وازیگاه در پایانِ جلد پنجم آمده‌است. نمایه شامل این فهرست‌هاست: اسامی، اصطلاحات، آیین‌ها و مراسم‌ها، اصطلاحات انواع بازی‌ها‌ (به‌صورت جداگانه)، مدخل استان‌ها، مناطق و اقوام به‌ترتیب الفبا (زیر نام استان). در آخر نیز نمایهٔ مدخل‌های کتاب و پس از آن کتابنامه یا فهرست منابع به‌دست داده شده‌است.

وازیگاه. تهران: نشر آروَن، ۱۳۹۲؛ نویسندگان مدخل‌ها: جهانگیر نصری اشرفی، عباس شیرزادی آهودشتی، احمد وکیلیان، فرشید بزرگ‌نیا، امیر سهرابی، پیمان بزرگ‌نیا، احمد شریفی، نشمینه نوروزی، احمد شهدادی، فرشاد الوندی.

کروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *