جرم اشیای ساخت بشر،بیشتر از جرم کل جمعیت انسانی،بیشتر شده است. یک موسسه علمی، وزن ترکیبی تمام مصنوعاتی را که بشر از سال ۱۹۰۰ تا امروز ساخته و تولید کرده، تخمین زده است؛ تخمینی که نشان می‌دهد بشر طی ۱۲۰ سال گذشته به طور چشمگیر و بی‌سابقه‌ای چهره سیاره زمین را تغییر داده است.

بر پایه این تخمین، وزن اشیای ساخت بشر در ابتدای قرن بیشتم تنها معادل ۳ درصد جرم زیست توده کره زمین بوده است. زیست توده(Biomass) یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که شامل موجودات زنده یا بقایای آنها می‌شود.

image 101 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مطابق نتایج این بررسی، در پایان سال ۲۰۲۰ وزن مجموع مصنوعات ساخته و تولید شده توسط انسان به ۱.۱ تراتُن معادل هزار و صد میلیارد تن می‌رسد و به زودی از وزن تمام موجودات زنده روی کره زمین بیشتر خواهد شد.

این مطالعه نشان می‌دهد که از ابتدای قرن گذشته، جرم اشیای ساخت بشر هر ۲۰ سال دو برابر شده و مقداری که هر هفته به آن اضافه می‌شود از جرم کل جمعیت انسانی حاضر در کره زمین بیشتر است.

در واقع از دهه ۱۹۵۰ به بعد و با رشد استفاده از مصالح ساختمانی مدرن مانند بتن یا آسفالت، جهش قابل توجهی در تولید اشیای ساخته شده توسط بشر ایجاد شده است. به طوری که در حال حاضر، ساختمان‌ها و جادها بیشترین سهم را در این جرم فزاینده ساخته شده توسط انسان دارد.

در مقابل، وزن موجودات زنده حاضر بر روی کره زمین نیز در حال کاهش است. چنان که از زمان اولین انقلاب کشاورزی که بیش از ۱۰ هزار سال پیش رخ داده، سبک زندگی بشر موجب شده تا توده گیاهی موجود در کره زمین به نصف برسد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *