روشنایی خیابان با رنگ آبی از وقوع جرم جلوگیری میکند؟ در برخی از اخبار اخیرا یک یافته جالب اشاره شده بر این مبنا  که اجرای تبدیل رنگ چراغ های خیابان به رنگ آبی ،باعث کاهش جرم و جنایت و خودکشی شده است:

شهرگلاسگو ، اسکاتلند ، برای بهبود چشم انداز شهر ، روشنایی با رنگ آبی برای خیابان  را در سال 2000 معرفی کرد. پس از آن  مشخص شد ، تعداد جرایم در مناطقی که با رنگ آبی روشن شده بودند ، به طور محسوسی کاهش یافه است.

همچنین پلیس استان نارا ، ژاپن ، در سال 2005  چراغ های رنگ آبی را در خیابان های این استان نصب کرد و دریافت که تعداد جرایم در محله های دارای نور آبی حدود 9 درصد کاهش یافته است.بدین ترتیب  بسیاری از مناطق دیگر در سرتاسر کشور از این الگو پیروی کرده اند.

به عنوان مثال:در ماه فوریه رنگ هشت چراغ در انتهای سکوهای ایستگاه Gumyoji در یوکوهاما ، ژاپن تغییر یافت.از آن پس  در این ایستگاه هیچ اقدام دیگری برای خودکشی نداشته اند.

این تأثیر ممکن است به چند دلیل احتمالی بوجود آمده باشد.

رنگ روشن جدید و غیرمعمول است و باعث می شود مردم در منطقه با احتیاط بیشتری عمل کنند ،زیرا فرد مطمئن نیست که در منطقه ای که نور غیرمعمول دارد می توان  فعالیتهای غیر معمول انجام داد.

image 86 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از طرف دیگر آبی یک رنگ روشن است که تقریباً به طور جهانی با حضور پلیس در ارتباط است ، و این نشان می دهد که این یک منطقه در اجرای قانون دقیق تر است و نظارت بیشتری در آن منطقه صورت می گیرد.

نقطه نظر دیگر نیز این است که:آبی ممکن است برای اکثر مردم ، در مقایسه با زرد ، نارنجی یا قرمز ، یک رنگ روشن دلپذیر باشد (طبق برخی تحقیقات ، مانند لوینسکی ، 1938).

پروفسور تسونئو سوزوکی در دانشگاه کیو گفته: “تعدادی داده وجود دارد که ثابت می کند رنگ آبی روی مردم تأثیر دارد. با این حال ، این یک رنگ غیرمعمول برای نورپردازی است ، بنابراین ممکن است برخی ازمردم ؛از انجام جنایات یا خودکشی در زیر چنین روشنایی غیرمعمول ،خودداری کنند.اما بهر حال کمی خطرناک است که باور کنیم رنگ نور همواره می تواند از هر تخلفی جلوگیری کند. “

ترجمه :احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *