تماشای اسبهای وحشی در ارتفاعات سرسبز و جنگلی الیمستان یکی از زیبایی های منحصر به فرد کشور مان ایران است.

الیمستان، محل وجود گونه ای از اسبهای وحشی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل واقع شده است. جنگل الیمستان، محل رویش گیاه “الیما” است که در اردیبهشت ماه رشد می کند. می گویند نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از آن می باشد. این منطقه، به دلیل  طبیعت بکر و زیبایی جنگل و مراتع و سرسبزی آن وصف ناشدنی است. آب آشامیدنی‌اش از چشمه تامین می شود و محصول این منطقه نیز غلات، لبنیات و عسل است.

image 87 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه های این روستا است که در زمستان و بهار، کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند. قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در زمستان به شمار می‌رود.

اسب  از جاندارانی بوده که در نزد ایرانیان قدیم از اهمیت و نیز کاربرد بسیار بالایی  در زندگی اشان برخوردار بوده به گونه ای که در نامگذاری اشخاص و افراد نیز از آن بهره گرفته می شد.اسب را در پارسی میانه و اوستایی نیز اَسپ (asp)می‌گفتند. نام‌های بسیاری از بزرگان ایرانی در روزگار باستان دارای پسوند -اسپ بوده‌است (مانند گشتاسپ، ارجاسپ، گرشاسپ، جاماسپ، لهراسپ، ویشتاسپ، هیدراسپ، بیوراسپ، ساتاسپ و …).

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *